martes, 10 de noviembre de 2015

Apuntes de la gueta

Escribía apocayá nesta bitácora que tamos nel tiempu les castañes. Hoi torno a facelo con unos apuntes sobre esta actividá tan prestosa de la seronda, esta estación que, quiciabes, seya de les más guapes del añu, coles viesques teñíes de milenta colores y los caminos tapizaos pola foyarasca.

La época de la gueta varía dependiendo de l'altura y orientación de los castañeos. Pero por poner unos finxos, vien a entamar a primeros d'Ochobre y pue espúrrise hasta pasada la primer quincena de Payares.

Pa dir a castañes hai que llevar una equipación mínima. Nun voi entrar en detalles, pero sí voi referime a dalgunos. Pa calzar, meyor qu'unes catiusques de goma, llevar botes de monte que protexan los todíos y unes polaines hasta la rodía. D'esta manera vamos poder adientranos per zones abegoses ensin mayor problema. El palu ye un complementu necesariu, pues vamos movenos per terrenos pindios y desiguales onde se pue esbariar. Pero tamién tien otra función, porque tapaes pola foyarasca y el morgazu queden oricios y castañes sueltes que podemos atopar removiendo esa cubrición con él. Otru elementu que convién llevar ye una gorra o sombreru pa la cabeza, pues anque'l sol nun asome en tola xornada, una rama baxera o un escayu puen raspianos la cabeza produciéndonos una pitera y faciéndonos sangrar. Una erbía tradicional son les morgaces y actualmente siguen siendo bien útiles pa garrar los oricios que tán pa contra la vera'l camín o ente la maleza y llevalos pa una zona abierta onde esbillaos y saca-yos les castañes. La mochila, el móvil, una ñavaya, tirites por si hai rozadures...cuando se trata de pasar una xornada caleyando pente la ñatura siempre ye conveniente alcordase de lo qu'encamienten los avezaos al senderismu: que val más dir equipáu por escesu que por defectu, por si hai dalgún imprevistu desafortunáu.

Metíos yá nel monte, convién tomar nota de lo que vamos observando nel castañéu col envís d'aprovechalo en prósimes visites. Dependiendo de la situación y la orientación unes castañales suelten los oricios ceo y otres son más serondes. Tampoco non toes dan el frutu del mesmu tamañu nin na mesma cantidá. Conocer pa qué zona empobinar a pañar, según el día del mes que vayas a guetar, pue evitate andar al debalu buscando ensin atopar gran cosa cuando a un tiru piedra pue haber otra persona enllenado la mochila tan guapamente. Siempre nos puen quedar unes castañales difíciles d'algamar por tar mui arrodiaes d'artos y felechos. Hai que tomar bona nota d'elles, pues n'acabando la época de la gueta, metíos yá nel mes d'Avientu, la vexetación que les arrodia queda achaplada y pue ser un momentu afayadizu pa llegar a elles. La cubrición vexetal fai de conservante de les castañes entrín y non van apodreciendo los oricios, como nes cuerries, y rebuscando ente ello podemos llograr una gueta adicional per eses dómines.

Pero nun too ye dir a enfonilar castañes p'amagostar o cocer. Una xornada en monte da pa esfrutar abondo de los paraxes per onde pasamos. Aprovechala pa espurrir les piernes y esparder de les preocupaciones cotidianes. Observar los árboles, los regatos, los paraxes que nos afalaguen la vista...Y nun hai qu'escaecer les setes. Si los díes previos a dir al castañéu llovió y les temperatures se caltuvieron altes podemos esfrutar de bien de cogordes, con una bona variedá de colores y tamaños, atopando dende les que xuxen del suelu a les que ñacen de los tueros de los árboles. Un espectáculu prestosu pa contemplar. También los animales puen danos sorpreses, dende aves a mamíferos. Anque nun ye recomendable cruciase con un xabalí, sí podemos ver dayuri'l so rastru cola tierra llevantada y castañes esmordigañaes. Hasta'l rebecu yá se dexa ver mesmo na antoxana de dalgunes de les nuestres poblaciones, pola mor del abandonu de les nuestres viesques.

Andar a la gueta na seronda ye una actividá pa espansionar prestosa y barata de realizar. Y tamién una manera de conocer esa Asturies rural que nos arrodia y que la cultura urbanita que nos endolca fai que bien de veces escaezamos perdiendo asina la oportunidá d'esfrutar de la bayura que nos ufierta. Conocela ta al nuestru alcance si queremos molestanos en facelo.