Vivimos nos díes con más lluz del añu. Y ello ye pola mor de que vamos camín del solsticiu de branu. Hoi vieno ceo a visitame la mio amiga la neanderthala Guoné. Tráxome una llebre yá esfoyada pa que faiga yo un guisu y xintar xuntos. Tovía me queda lo cabero del pelleyín de vinu y vamos aprovechalo echando unos cachos, que dempués avinagra y piérdese, cóime.
-Bono, Guoné, el solsticiu de branu ta ehí a la vuelta de la esquina como quien diz.
-Sí, Xanu, un resclavu qu'heredemos de les vieyes civilizaciònes que triaron el nuestru suelu.
-Yo esto de les vieyes civilizaciones nunca nun me cayó embaxo. Porque cuando una civilización sume, nun lo fai dafechu y de sutrucu. Siempre puen quedar ñicios, llixos, que trespasen al pelondín el tiempu y algamen mesmamente les dómines de gu.
-Pues sí. Y exemplos tenémoslos a embute. Basta con pescudar la mitoloxía qu'aportó a nós. Les tradiciones y vezos que se tresmitíen nos filandones cabo'l llar. Los solsticios. Tantes coses...
-Miániques que sí, Guoné. Arrepara na cigua, por exemplu. Cliques yá les tenemos representaes nel Pozu'l Ramu. Nes tradiciones populares, una manera d'oxar al demoniu de la casa ye qu'una muyer-y enseñe la fañagüeta. Y esi puñu que bien de xente lleva colgáu al pescuezu pudiere ser la representación d'una clica, precisamente, pa tornar el mal del güeyu. Da too ello pa pensar. Y les mazcaraes d'iviernu, con esos seres marutaos d'animales que yá vemos representaos nos tiempos prehistóricos o en cultures tribales qu'aportaron a los tiempos de nuestro...
-Y mira tu, Xanu, esi bixu cultural que ye'l corri-corri. Xente estudioso del nuestru folklor yá apuntó que pue ser daqué prehistórico, tribal. Pero, pa detrás, podemos arreparar nes pintures de Peñatú. Al llau del que llamen ídolu, hai unes figures humanes. Unes tán casi alliniaes y como caminando. Pero hai otra enfrente d'elles que lleva un cayáu y ta coles piernes y los brazos espurríos como blincando. Aseméyase bien a lo que vemos nesta danza. ¡Menuda coincidencia!. Y danza y pintures tán nun mesmu aruelu cultural d'antiguamente.
-Pues, falando de dances, ehí tenemos la nuestra, garraos en círculu, moviéndonos p'alantre y p'atrás y xirando. Tamién, ente los que s'averaron al estudiu d'ella, piensen que pudiere ser de dómines perantigües, una herencia de maneres de danzar de los nuestros antepasaos ástures. Yo va tiempu que lleí un llibru mui prestosu de folklor de María Xosefa Canellada. Ún de los prólogos cinca l'asuntu de vieyos escatafinos que pudieron pervivir nes sociedaes rurales asturianes. Y diz, nada más y nada menos, que pudiere restrexase nelles comportamientos de cuando les sociedaes yeren cazadores y recolectores. Y plantega que, guapamente, pudo haber una civilización que nos dexó xoyes como Altamira, na vecina Cantabria o'l Pindal, n'Asturies.
-Ten en cuenta, Xanu, que, mesmamente'l bierzu del reinu asturianu tien el so aquello. El llugar, cristianizáu, paez ser un llugar de cultu a la Diosa Deva. L'enterramientu de Pelayu y la so muyer Gaudiosa fixéronlu na ilesia de Santolaya d'Abamia, que taba al llau d'un túmulu dolménicu hoi desaniciáu. Dempués, a Favila, tamién lu enterraron nuna ilesia, la de la Santa Cruz, asitiada enriba d'otru túmulu dolménicu, que conserva anguaño la so estructura menos la cobertoria. Y hai que sorrayar que la tierra d'esi túmulu considerábalo la xente como con propiedaes curatives hasta tiempos relativamente recientes.
-A too esto, tornando al tema de los solsticios, tenemos ehí la tradición de la foguera. Pescudar hasta qué tiempos remotos podemos recular con esi ritu que conservamos actualmente venceyáu a la Nueche de San Xuan tien tamién la so migaya.
Y mientres siguíamos dándo-y a la parpayuela, entamé a tresnar el guisu de llebre, empicipiemos a remoyar los gargüelos con un cachu de vinu y punxímonos a naguar pensando na xinta que dábamos a meter pal butiellu...