martes, 25 de octubre de 2022

L'efeutu eufóricu del verbu "prestar"

 Llevamos varios díes d'airón y temperatures altes. Ello fai que les castañales tiren oricios como cuentu risa. Pero hai un problema, tiren los que yá tienen castañes madures, pero tamién otros que tovía les tienen ensin madurecer. 

Diba tiempu que D. Quixote de Caravia nun aprucía per equí. Hoi fíxolo cuando yo taba acabante xintar.

-¡Qué tal, D. Quixote, abenayá que nun te veía.

-Hola, Xanu, vengo a ver si espansiono un poco, porque pasen coses que me tienen la cabeza alloriada.

-Yá te veo qu'andes coloráu y como esbabayándote. ¿D'ónde te vien esa roxura, ho?.

-Pues del verbu "prestar", que polo que se ve tien efeutos eufóricos.

-¡Rediola!. ¡Nunca tala cosa sentí!. ¿Y cómo produz esos efectos, ho?.

-Pues, últimamente, cuando lu sientes mecíu cola monarquía. Verás. Ello ye que l'otru día la reina d'España averóse a un puestu asturianu nun certame y dixo "cómo me presta". Y entós, sopelexóse la fras per ende y armóse gorda.

-Armase gorda por eso...nun lo acabo de ver...¿Qué tien de tan especial qu'usare esi verbu asturianu?.

-Pues qu'hubo xente que tuvo a piques de llevitar. Paeció-yos que la cosa diba tener una gran trescendencia, que diben a taramiellar los cimientos de la política y de la llingüística y que la reivindicación del asturianu diba dar un reblagu curiosu.

-Vamos ver, hom, vamos ver. Eso ye un momentu concretu y una fras coloquial que nun tienen percorríu. De fechu, yá se sumieron los efeutos de la mesma. Porque en realidá nun tuvo nengún. Yo pámidea que'l personal anda mui necesitáu d'algamar finxos nel camín de la reivindicación llingüística y agárrase a o que sea enfotándose ensin sofitancia real.

-Mira, Xanu. Equí rescampla lo de siempres. Ente pidir que se plasme la utopía darréu y conformate con cualisquier cosa hai términos medios. Una parte del asturianismu llingüísticu lleva cuantisimayá avezada a conformase con migayes. Y cualisquier cosuca que-yos pongan delantre yá-yos paez bultable y valoratible pal idioma. Y nun ye eso. Hai que tener más chapeta, más arguyu y más nivel d'esixencia cuando se reivindica l'asturianu. Y nun cayer n'eufories fates. Miagar por migayes pue llevar a un duernu y poco más.

-Amigu D. Quixote, toi alcordándome agora de tol xaréu que se montó colo de la oficialidá amable. La xente enfotándose en que diba aportar, rebaxando los niveles d'esixencia hasta límites llaceriosos. Y yá vimos en qué quedó too. Una tomadura de pelo más. Y van...

-Pues sí. Y van...siguir con tomadures de pelo hasta'l día del xuiciu final. Persaben del baxu nivel d'esixencia que se tien nesti tema del idioma. Conocen l'envizcamientu de bien de xente colos monxures políticos centraliegos, confíen nellos, nun-yos esixen namás que pasiquinos, detallucos, migayes, como dicíamos antes. Y ellos encantaos y a lo suyo, que ye dexar al asturianu morrer adulces.

-Esauto. Acabes de dar nel clavu, amigu D. Quixote. La so estratexa dende siempres ye la de dexar morrer al idioma adulces, alimentándolu namás que con migayes y presentándolo too como avances de cara a la galería. Siempres se trata de facer lo insuficiente. Nunca d'entamar polítiques llingüístiques arreches, valientes y qu'emburrien p'alantre daveres al asturianu.

-Ye que, Xanu, lo d'esta llexislatura ye pa echalo a voces. Tán peor que nes anteriores. A nivel de discursu munchu apoyu al idioma, muncha oficialidá amable, pero a la hora la verdá nun tán faciendo un res. Y vamos falar alto y claro, ta quedando retratada una parte relevante del asturianismu llingüísticu que ye cómpliz y alcagüete necesariu de la que ta asocediendo. Total, que tamos na recta final d'una llexislatura que va pasar ensin pena nin gloria y camudando unos entamos discursivos mui aquello en favor del asturianu nuna realidá frustrante dafechu.

-Sí. Y n'acabándola entamarán otra vuelta a tirar l'anzuelu de les promeses, a dicir que pa la viniente sí va encetase lo de la oficialidá con remangu. Y otra vuelta esi asturianismu llingüísticu de les migayes a enfotase nellos y a entrar n'euforia con quién sabe qué menugancies...De pena y dolor, Quixotín de alma.

-Bono, Xanu, voi siguir camín p'alantre a ver si paño dalgunes castañes p'amagostar pela nueche. Que de los otros amagüestos yá toi empalagáu y camiento que vamos siguir papando a embute, por desgracia.

-Dígotelo yo. Que guetes dalgo curioso polo menos y qu'espansiones un poco, qu'esto ta como pa salir corriendo...