viernes, 12 de febrero de 2021

Floritos, fungos, fervinchos...

De magar los tiempos más vieyos, los floritos, plantes, fungos, emplastos, fervinchos y demás remedios ñaturales vienen usándose poles tribes humanes, como neanderthales o sapiens. Los mitos tamién los usamos, porque dacuando tenemos tamién los nuestros alifaces, nun vayáis a creyer. Afayábame yo una mañana rebuscando daqué pa la botica que tengo nel caborniu cuando sintí que me falaben a la espalda:

-Qué tal, Xanu. ¿Qué andes rebuscando perhí, ho?.

-¡Cóime, Capitán Peñafrancia!. Pues ando pañando melecinatos pa la mio botica, que l'iviernu ye una estación aquello pa garrar cualquier alifaz y hai que proveese.

-Pues yo delles veces faigo dalgún resguñu con escayos y ando aprovisionáu. Mira qué traigo equí.

Entós, Peñafrancia, sacó d'una faltriquera un peu de llobu y dixi-y yo:

-¿Tú pa qué lu uses?.

-Yo pa cicatrizar mancadures. La povisa que sal d'esti fungu ye amañosa pa ello.

-Yo pa eso uso tamién telarañes...

Quien asina nos falaba yera Pinín que viniere col madreñoxiru pel ríu acompañáu del Gaviotu ensin que nos decatáremos d'ello. Entós, saludélos:

-¡Ayó, amigos!. Afayáivos con Peñafrancia y migo. Equí tamos charrando de plantes curatives que nos ufierta la ñatura.

-Pues parllando d'eso, nun escaezáis lo que mos da la mar. Mirái l'ocle. Tamién ye afayadizu pa curar malures. Yo préstame pasiar a la vera la mar cuando hai marexada d'ello triándolo y sintiendo los rebusquinos que me fai nos pies. Hai xente que se frota con ello. Y de los baños col agua de la mar pa qué cuntavos. Son bien saludables -comentó'l Gaviotu.

-Pues miániques que la ñatura tien bayura de floritos, plantes, fungos, ocle y toa una carrapotada más d'aquello que puen pintar perbien en cualisquier momentu pa solliviar les gafures qu'acuten la salú: manzanilla, tila, menta, benitón, cola de caballu, valeriana, anís...-recitó'l Capitán Peñafrancia-. Y yá sabéis aquello de que "la cirigüeña de tolos males ye dueña...".

-Yo avezo a tomar dalgún ferviatu antes d'achucame. Entona y presta. Y más col tiempu fríu como fai pel iviernu -añadió'l Gaviotu.

-La xente antiguo sabía d'esti asuntu. Pañaba per ende y usaba los remedios que nos ofrez la ñatura. Un bagaxe perimportante de la cultura popular que yá vien de los tiempos más antiguos de la humanidá. Agora ta too un poco más perdío y tienes que dir a llibros pa informate d'ello -apuntó Pinín-. Y falando de llibros, l'otru día lleí nún qu'una cogorda mui corriente de ver que-y llamen cola de pavu ye mui investigada na melecina poles sos propiedaes beneficioses...

-Yá sabes, Pinín, qu'esi gran inventu pa la humanidá que ye la penicilina ñaz d'un fungu, que paez ser que yera conocíu mui antiguamente poles sos propiedaes medicinales...-recordó Peñafrancia.

-Pues yá que tamos dando la parpayuela con esta espirica y aprovechando que fai una mañana fría, invítovos a un fervinchu nel mio caborniu -brindé yo a los mios amigos.

-Sí. Pero primero vamos dar bona cuenta d'esta paxa sardines que vos traigo, que casique blinquen y too de los fresques que tan -apuntó'l Gaviotu.

-Y pa remoyar el gargüelu voi descorchar unes de sidra -añadí yo.

Y d'esta manera, empobinemos pal caborniu a da-yos a les sardines, la sidrina...¡y ensin escaecer acabar con un bon fervichu, que tengo na mio botica una bona amuesa d'ellos pa qu'escueyan los mios invitaos...!.