sábado, 23 de noviembre de 2019

¡Uxa, uxa!

Pues ello ye que los diputaos asturianos de la Xunta Xeneral van xubise'l sueldu un 2,2%. Una xuba que nun van percibir los funcionarios, nin los xubilaos, por citar dos grupos que reciben los sos ingresos de les arques públiques, neto a los de les señoríes parllamentaries. Y de los que trabayen nel seutor priváu, pues más de lo mesmo, claro.

Sopeléxase tamién que los nuestros representantes van doblar les asignaciones en dietes en comparanza coles que percibíen l'añu pasáu. Pero igual son llevantos de xente picotero, que conste.

Tamién recibimos l'anuncia de que dende instancies europees van mandamos 5.000 millones pa les comarques mineres.

Hai xente mal pensao pa too. Y eses mentes perverses, de guispios gafos y males zunes, mosquéense por aciu de que coincida l'apurrimano europea cola xubida de sueldos y dietes de los políticos que calienten sillones allá pela cai Fruela d'Uviéu. Pero trátase d'una coincidencia namás, cóime. Pura coincidencia, miániques. Que vos lo digo yo, que d'esto entiendo tanto como de pilotar astronaves.

Per Uviéu anden de cruzada. Quieren llantar una banderona que vean hasta los cuponeros na plaza La Escandalera. Non una banderona del conceyu, nin asturiana, nin europea. Una banderona española. Ye curioso. De magar va un tiempu que cierta xente empecipió a poner banderes españoles nos balcones de les viviendes, afalao pol asuntu catalán, tal paez qu'evolucionó pa un esconxuru que va iguar abondos males: paru, sueldos ruinos, trabayos de risión, sanidá, educación...Pero ¡ca!, díxome un paxarín a min que si los abanderaos piensen que van arreglar daqué colocando per dayures roxigualdes que lo vayan escaeciendo, porque nun va ser asina. Y esi paxarín ye un raitán, que son mui llistos.

En monte onde yo voi a la gueta peles serondes hai zones que paecen un paisaxe llunar. Débese a que, notres dómines, la xente xubía p'allá col paxu y la fesoria a  sacar carbón pa les cocines económiques que tizaben con esti mineral fósil. Naquelles cocines tresnábase la comida, pero tamién escalecía la xente de la casa, porque los de los radiadores eléctricos y les calderes d'agua vieno dempués.

Poro, a la hora de dir echase, metíase un lladriyu caliente, o una bolsa de goma con agua calentao pa poner a los pies y entrar en calor, porque los cuartos taben fríos. Cuando s'achucaba a los rapacinos espantábase'l fríu diciendo "¡uxa, uxa!", que tamién s'usa pa cuando se manquen o quemen, y que tien variantes como "úxara" y "úxica", que tamién s'usen pa espantar persones en dalgunos sitios. Un vezu qu'escurque pueda tener unos raigaños vieyos y que paez toa una invocación proteutora.

Cuando tovía nun fuimos pa sacar del too'l piscuezu de la crisis-estafa d'hai unos años, yá mos vienen col burbús de que s'acerca otra. Son esto que nos venden como crisis daque raro. Porque suponse que a tol mundu-y va dir mal con elles. Pero non. El númberu de ricos nel Estáu Español medró nun 40%  nesta cabera. Y nel últimu añu hubo fortunes qu'espoxigaron una barbaridá. Asina que'l términu estafa apodera al de crisis a la hora de definir esti andanciu.

En fin, qu'esperemos que pa que los ricachones nun vuelvan a aumentar les sos fortunes a costa de los de siempre, nun aporte un momentu en que los demás tengamos que tornar al monte, col paxu y la fesoria, a escargatiar buscando carbón pa dalguna cocina de les d'antaño onde podamos escalecer, o a  pañar lleña pa una estufa bilbaína vieya qu'ande escaecía pel sobráu de casa.

De toles maneres, y por si cuadrare que pinta bien pa espantar gafures, igual podemos xuxuriar, a la hora d'achucamos el "¡uxa, uxa!" d'arropar a los rapacinos. Que bien pudiere ser que valga tamién pa los mayoronos.

Por si acasu, cho, que nunca se sabe. Nun vaya ser que funcione daveres y non como lo de les banderones, que ye una pascaxada que pa iguar problemes nun va nenyures.