martes, 10 de septiembre de 2019

Día d'Asturies, escaezos y zunes vieyes


Amatáguense los ecos del Día d'Asturies. Una fecha que sirveo pa comprobar, una ñueva vegada, que pintamos poco tirando a nada en conciertu autonómicu. Naide s'álcuerda de nós (entamando por nós mesmos), nin pintamos cosa dala. Somos una sociedá ensin puẍu que nin se recoñoz nin la reconocen, miániques, y eso nótase en cellebraciones como esta.

Y cuando nesta fecha dalguna monẍura gorguta ye pa echá la llingua a pacer. Echóla en Cuadonga l'arzobispu metiéndose a predicador d'una ideoloẍía concreta. Pudiere aprovechá l'actu pa iguar un discursu centráu n'Asturies y pa capiar al personal a comprometese con esta tierra. Pero, ¡ca!, meyor escaecela y puñar contra lo que se ẍimielga na fastera contraria a la so ideoloẍía conservadora y alcanforada. Tal paez que tenemos la cigua colos arzobispos que mos afalen p'acá. Almeyor ye que, como tenemos una cueva como bierzu ñacional, mándenmos al personal más cavernariu qu'atopen...

Tamién echanon la llingua a pacer na lluriga política institucional. Dende ella, encamentánonmos de los peligrosos ñacionalismos, que son toos menos l'español que ye'l de so, claro. El resclavu del cuadonguismu reaicionariu tienlu perafitáu esta ẍente en cerebru y cuando ven la ocasión bríndenmos a la ẍente asturiano a reconquistá la España uniformista oponiéndomos a los ñacionalismos ñon españoles y, de pasu, arrenegando del riẍu que mos pueda entrar de sofitar plantegamientos ñacionalistes asturianos. Eso de tener un enemigu pa sacar a pasiar cuando les coses van mal pa llograr que la ẍente se centre nél y escaeza los trafuscos de los gobernantes ye una estrateẍa bien vieya, pero efeutiva, mialma.

Y, ente uno y otro, nós siguimos con esa versión actualizada de los vezos romeros d'antiguamente. Antaño yera vezu desarmá la danza de la romería a palos. Lo de solmenamos siempres se mos dio perbién. Anguaño siguimos dándomos palos, pero nin siquiera somos p'armá la danza. Vamos p'atrás como'l cámbaru.

D'otru llau, siguimos envizcaos n'andar al rau de cualquier charrán foriatu que venga a vendemos gafes de madera. Los pilancos que ponemos a los de casa, camunden en vives ya ixuxús pa lo qu'aporte d'alluendi y empicorotiámoslo siempre como lo meyor.

Siguimos moviéndomos a palpu, estiñazaos polos prexuicios y les zunes. Por mecanismos automatizaos con raigaños vieyos y podres que nun mos lleven nenyures. Naguamos de contino porque vengan a iguamos los problemes dende perende p'acullá, que pa eso fuimos la cuna de...y bla, bla, xu, xu...Y avieyamos socialmente de manera alarmante, mentes que la mocedá ẖispia a buscase la vida mundu alantre, porque equí la cosa pinta mui fea.

La cuguruta social, económica, política y cultural -ensin escaecé'l  llabor d'adoctrinamientu y tracamundiu informativos desendolcáu nel aruelu mediáticu- afáyase cuantayá nesta situación como gatu n'escarpín. Xestionen la nuesa crisis crónica ensin más, que-yos val pa siguir tirando del tetu tan guapamente, o puxen por empozá la nuesa sociedá nun inmovilismu que la escosa y que-yos val pa caltené los sos privilexos.

Y estes son namái qu'unes poquiñines pingarates de lo qu'anguaño asocede ente nós. La realidá de gu, l'apalpuñable. Y si'l nuesu grandonismu mos fai envizcamos en que ye otra, lo meyor ye que vayamos a facémoslo mirar darréu.

Ponía'l ramu a la entrada anterior encamentando que tenemos que cabruñar colos nuesos propios fierros. Enfótome en que nun hai otra salida. Esperar por mesíes salvadores (entamando pol propiu Estáu) qu'aporten de dayures a iguamos los problemes va ser perdé'l tiempu. Equí o se pon la sociedá asturiana de cabezalera pa tirar pol carru, construyendo lo qu'heba de construyir, y rispiendo polo qu'heba que rispir, o agüeyar pal finxu'l cielu va ser pa velu siempres ñublu. 

Y agora vien la entruga del millón: ¿podemos sestaferiar un futuru afechiscu p'Asturies con tola carrapotada de torgues que mos arcoxen güei?. La rempuesta nun ta nel vientu, como diz el percoñocíu cantar. La rempuesta ta en nós.