La lluz y les ánimes. Dos conceutos que van xuncíos. La Güestia camina con güesos encesos. En munches de les sos representaciones eses ánimes rellumen como si tuvieren feches de lluz. En cementeriu prendemos veles. Na Nueche d'Ánimes tamién les prendemos y facemos llinternes con ñabos o calabaces agüecaos. Nel vezu de dir a pidir los rapacinos peles cases nestes dómines tamién llevaben lluces.
Esa lluz asumióla'l crisltianismu. Escurque nes cultures precristianes simbolizaba la vida de les ánimes, una representación hermana d'elles.
La perconocida calabaza de Tolosantos aportó a güei con un significáu doble. Camiento que'l más antiguu xúnese a esa xuntanza ente lluz y ánimes. Poro, antiguamente -y quiciabes anguaño se conseve dayures- poníense enceses en sitios que podíen facer de referencia y guía a l'ánima que tornaba pa casa. Nun prau cerca la caleya. Na siempre engañosa cruciada nel tenebreru de la nueche. Y nel corredor de casa, puntu final del trayeutu de l'ánima andariega.
Arriendes de lo anterior, tamién hai una xuntanza ente esa calabaza y eses veles, pero notru sen. Nesti casu p'axorizar y recordar que la nueche ye pa eses ánimes y non pa los vivos (¡Andái de día, que la nueche ye mía!). Porque na Nueche d'Ánimes podemos atopar dos tribes d'elles. Una, la de los difuntos de casa que tornen a visitar a los sos y los llares onde vivieron. Vienen entós en plan afayadizu. Pero tamién anda de ronda La Güestia. Y nesti casu, yá nun vien nesi plan, sinón que pue trayenos una desgracia si nos atopamos con ella. Poro, esa utilización de les lluces les calabaces tien dos ámbetos dixebraos.
Saliéndome del tema de les lluces, quiero facer referencia a la tradición del amagüestu de la viéspora de Tolosantos. Nél dase una xuntanza ente la xente, pero tamién de los vivos colos difuntos, pues hai que dexar unes ambozaes de castañes onde s'amagüesta pa que los que tornen de la ultratumba puedan matar la fame. Algama entós esi amagüestu les dimensiones d'una comunión ritual. Cosa que nun ye un tema menor, miániques.
Actualmente ta recuperándose, pali que pali, el nuesu samaín propiu. Los amagüestos, les calaveres enceses y les veles, el recordatoriu de La Güestia y los sos recitaos, el marutase p'axorizar, el pidir peles cases los ñeños...Recuperar estes tradiciones habría tomase como una xera perimportante por toa aquella xente amante de les tradiciones asturianes y respetuosa pa con elles. Curiosamente, alrodiu d'estes feches n'abondos colexos faen amagüestos, tallen calabaces y marútense. Bien ye cierto que baxo la denominación foriata y comercializada del Halloween. Pero ehí hai una estaya bien granible pa da-y al dengue y dir recuperando estos vezos y rituales tan importantnes nel nuesu calandariu añal. Pasar del Halloween a la Nueche d'Ánimes ye relativamente fácil porque la bas ye asemeyada al venir el primeru de tradiciones europees esportaes al continente americanu.
Ayeri felicitábavos nesta bitácora l'Añu Nuevu Celta. Güei aprovecho pa deseavos que vos pinte afayadizu y pa recordavos que nesta viesca del Xanu tenéis posafuelles aseguráu pa cuando queráis averavos a ella.
Un saludu candial.