jueves, 3 de diciembre de 2015

Nación ensin cabeza

Va unos díes cumplíense 204 años del fallecimientu de Xovellanos en Puerto de Veiga, nel conceyu de Navia. Un cabudañu que pasó ente nós casi ensin pena nin gloria, como yá ye un vezu cuando se trata de recordar a asturianos ilustres. Cuenten qu'una de les últimes espresiones que dixo nel so llechu de muerte ye la de "nación ensin cabeza", refiriéndose con ello a la situación en que veía a la España d'entós.

Más de doscientos años dempués camiento que la fras que se-y atribúi a Xovellanos tien actualmente una perfecta aplicación, pero non sólo a nivel español, sinón tamién asturianu.

A los 41 años de morrer el prócer xixonés inaugurábase, con pompes, regocixu y bandos incluyíos, el ferrocarril Llangréu-Xixón, construyíu con mayoría de capital asturianu -cosa hoi casi impensable-. Yera un símbolu de la entrada d'Asturies na so particular revolución industrial sofitada nel esporpolle de la minería y de la metalurxa y siderurxa.

Dempués de bien de tiempu y de xeneraciones que llevó a Asturies a asitiase nos puestos cabezaleros de la economía española, esi procesu de desarrollu económicu empecipió a esbarrumbar hai unes décades. L'espoxigue del sector terciariu nun foi pa tapar les boleres que dexare esi declive nel nuestru texíu productivu de los sectores primariu y secundariu. Y na actualidá la puerta de la emigración ye la única que permanez claramente abierta pa bien de xente que na nuestra tierra quiera buscase un futuru.

Arriendes de lo anterior, acarretamos n'Asturies una llaceriosa xestión nel terrén políticu. Anque los representantes institucionales nuestros salgan elexíos al traviés de les urnes, la so acción política a lo llargo de los años nun va más allá de la de ser los xestores d'esi declive económicu ensin ufiertar nin liderar un procesu de reconstrucción del país asturianu, magar les ayudes aportaes d'Europa (fondos mineros, p.ex.). 

Ello llévónos anguaño a la situación de qu'Asturies ye una nación ensin cabeza dirixente dala, inxertada nuna España empozada nuna crisis económica y con un cuestionamientu del modelu territorial qu'inclúi una posible reforma constitucional, y onde la corrupción instalóse abenayá, tanto a nivel asturianu como español, como una característica murnia y tarrecible de l'actividá política y económica que nos toca padecer.

Unes de les característiques del calter asturianu ye la de taramiellar ente'l grandonismu -escurque frutu del desarrollismu de tiempos pasaos- y el miserabilismu. Acompañao lo anterior d'una posición suicida de vivir dando-y el llombu a la realidá cotidiana nuestra y a instalase nun mundu paralelu, como si la realidá asturiana nun esistiese por sigo mesma, y voltiando los güeyos pa lo que se cuez alluendi de les nuestres fronteres como si'l nuestru papel fuera'l de meros suxetos pasivos de la nuestra propia historia. La nuestra sociedá, empozada nuna crisis brutal que va de lo económico a lo identitario pasando polo político, nun reacciona y déxase llevar por inercies que solo empobinen a afondar cada vegada más nel precipiciu.

Too ello lleva a qu'anguaño vivamos na situación de ser una nación ensin cabeza, faciendo bonu y aplicable a Asturies la fras de Xovellanos, que nun pasa de ser una provincia arrequexada nel noroeste español que nun pinta un res nin n'España nin n'Europa, que son los sitios u s'allugen bien de decisiones fundamentales pal nuestru futuru. Y,  al llegar a esti puntu, camiento que yá nun ye'l momentu de llanzar discursos románticos a la busca d'un optimismu colectivu apelando a raigaños y cualidaes intrínsiques asturianes de la clas que seyan. Simplemente tendríemos muncho avanzao si, humildemente, nos asitiáremos na realidá que nos toca vivir nestes dómines, si nos reconociéremos como colectividá na situación que tamos realmente y, en faciéndolo, tratar de pescudar caminos vidables pal futuru, o polo menos, de poner voluntá pa ello, que yá sedría un pasu alantre considerable.

Una xera que, na nuestra situación desdexada y esmanganiyada abulta, miániques, descomanada, pero que ta ehí pa quien quiera esconsoñar del lletargu, mirase con valentía nel espeyu de lo que realmente somos hoi,  y safase del enguedeyu d'una nación atrancada, inoperante...y claramente descabezada.