miércoles, 2 de julio de 2014

El vistíu de la gaita

La nuestra cultura popular ta lloñe de ser daqué endolcao en arrecendores de cuchu, como bien davezu s'empeñaron y siguen empeñando en presentánosla. 

Porque la nuestra cultura popular algamó cuantayá llugares cimeros y tán afechiscos como cualquier otra de les cultures que se nos presenten como empicorotiaes.

El desendolcu de l'asturianada ye espectacular. Escuchar una interpretación d'esti xéneru musical por dalguna de les nuestres grandes voces ye tou un gozu y un gran espectáculu. Nun ye la primer vegada nin sedrá la última en que cantantes llíricos combinen esti xéneru col nuestru canciu tradicional.

Hai imáxenes que nos puen pasar desapercibíes, pero que si razonamos sobre elles puen llevanos a ver qu'esa cultura que nos presentaben como de segundu nivel nun tenía la mesma consideración pa los antiguos, sinón tolo contrario.

Cuando la xente andaba al llabor ponía'l zurrón de pelleyu al costazu y empobinaba p'allá. Nun necesitaba orniatu nengún porque tratábase de daqué funcional.

Pero esi mesmu pelleyu vistíase coles meyores gales cuando con él se facía'l fueye pa una gaita. Más entá, la imaxe de la gaita entera ye toa una demostración de ciñu por adornala y presentala guapa y curiosa a los güeyos de la xente. La gaita vístese y órniase, porque nun sólo va usase pa la folixa, sinón pa la ilesia. Nun sólo va usase pa lo festivo, sinón pa lo solemne. Porque algama l'altor de gran cultura, d'alfombra y ringorrangu, y non sólo de caleya.

A lo llargo de los años enfótase con razón la xente más concienciao de conservar y tresmitir la nuestra identidá en llograr col idioma algamar coteros altos de calidá, d'usalu pa coses perseries y non namás que pa lo festivo y folixero. Pero esto tamién sucedió y sucede con otres manifestaciones de nuestro. Podemos observar semeyes de xente antiguo lluciendo con arguyu los paxellos tradicionales. Y tamién semeyes de vieyos gaiteros con esos paxellos y les sos gaites acordies a la importancia del momentu: vestíes de gala pa la ocasión.

Too ello, bien mirao, ye daqué llóxico y esperable. Los herederos d'una de les naciones más vieyes ya importantes nel so tiempu d'Europa son los depositarios tamién d'una cultura importante y digna, por más qu'heba tovía quien s'encerrisque en presentánosla como d'una importancia menor ya inferior a la d'otres.