jueves, 19 de junio de 2014

El Chigre

"Toca la gaita, gaiteru..."

El chigre, la canaleta so la barra pa echar l'escarrapiu los culinos. El serrín estrando'l suelu. Les meses y les sielles. El sarru peles paredes. El ruxerrux de los veceros. El culín echáu que chisca pente espumes de mazana formientada n'oru. Les pintes y les caciples de vinu del pelleyu.

Y la tonada, el coriquín, la gaita, el chiste, la coña, la risada, los taquinos, la espirica, l'espansionar.

Hai conservatorios pequeños espardíos dayures peles nuestres parroquies y villes. Onde'l cantar y la folixa algamen la categoría d'arte. Onde se tresna cultura del mayor nivel. Una cultura ayena al ringurrango de los ámbitos cosmopaletos. Endolcada nel arume de lo popular, de lo tresmitío al traviés de les xeneraciones, que dexa nel paladar el tastu de lo antiguo y lo fondamente llariego. Son los chigres, llugar afayadizu pa cantales toes, charrar de lo que pinte, roblar tratos y espansionar del xugu diariu de les esmoliciones.

Cuando s'acaba una andecha ponse un ramu lloreu p'anunciar el llabor fechu. Cuando se remata una casa allúgase tamién el ramu lloréu p'anunciar la morada afechiscada. Cuando s'entama un espicha asítiase bien altu y visible'l ramu lloréu pa que naide nun escaeza qu'ellí hai sidra, cantares, corrigüela y xermandía.

Hai una güelga ancestral nel nuestru suelu que guía pa un futuru con raigaños nel pasáu y cruza pel presente. Que güel a chigre y suena a tonada. Que s'upa al cielu pente rebilicoques de gaita. Que respiga y afalaga.

Porque en chigre  toos somos protagonistes y cantámosles toes a la nuestra manera. Toos somos ún. Los que soplen y gargolien y los qu'escuchen y animen. Toos. Porque toos asollamos la llama qu'alluma la nuestra tradición heredada qu'inda rebulle y alienda. Y porque ellí tolos gargüelos desamen nún solu pa gritar a los cuatro vientos "¡guo!".