miércoles, 10 de febrero de 2016

Antroxos y carnavales

Ayeri cellebrábemos el martes d'antroxu, una fecha que vien a  ser el finxu final d'un camín qu'entama, siguiendo'l calandariu de les tradiciones asturianes, a últimos del mes d'Avientu, cuando les mazcaraes y los aguilandos salen a percorrer los nuestros llugares.

L'antroxu asturianu tien los sos componentes propios y estrémase de cellebraciones foriates, mui respetables, pero que nun son gota propies de nós.

Antaño yeren dómines de facer trastaes pela rodiada, como garrar el carru que taba sol horru y colgalu allalantrón d'un árbol. D'invitar a participar a los vecinos, llegando hasta a aventar un cacíu escontra una puerta y gritar "¡antroxu fuera!", espresión que tien un significáu tamién bien guapu de perder el mieu y salir albintestate. En dalgunos pueblos retábense unos mozos a otros enllenando un goxu con paya, prendiéndo-y fueu y echándolu a rodar caleya abaxo. Salíen los rapacinos a pidir los aguilandos. Per dayures facíense manceos de paya y quemábense pelos eros dando al atapecer una imaxe de milenta lluminaries, yeren los payones del antroxu. En fin, nun se trata equí d'enxaretar una riestra interminable de datos sobre'l nuestru antroxu, pero valga lo anterior a manera de dalgunes pincelaes.

Pero hai dos elementos del antroxu asturianu que rescamplen nél y que son güei, xunto con otros de los conseñaos nel párrafu de suso, perfectamente realizables. Ún d'ellos ye'l de les llacuaes. Miániques, les fartures, el forrar bien el butiellu, ye una de les característiques del antroxu asturianu. En pasando estos díes de folixa entrase na cuaresma y hai que lo facer fartucos. El domingu'l gordu, que ye xusto l'anterior al martes d'antroxu, ye fecha afayadiza pa entamar les pitances. El comer de manera abondante y fuerte -na midía de les posibilidaes de cadún, evidentemente- ye la manera de facer la xinta d'estes dómines. Ensin escaecer la importancia de les llambiotaes pa poner el ramu a la bayura alimentaria: picatostes, casadielles, frixuelos, arroz con lleche, etc.

L'otru elementu, central y cimeru nesti casu, ye'l del antroxu propiamente dichu, que ye lo que vamos poner pa salir marutaos de corrigüela. La manera tradicional d'amazcarase pa la ocasión yera echar mano de lo que s'atopare per casa, dende sábanos a ropa vieyo, sacos, etc. Pa la cara podía valir guapamente entafarrala con un corchu quemáu. Vistise los homes de muyeres y al vies. Amazcarase los mozos de vieyos. Poner lo que-y cuacare a ún con tal de llamar l'atención y participar na chancia y la folixa. Poque la xirigoncia, la moxiganga y andar per ende de candonga y comedia yera de lo que se trataba, eso yera l'antroxar. Buscando lo estrambótico y estrafalario, lo feo, lo que da risión. Y lo participativo, hai que se xuntar a la pandorga y non quedar como un simple espectador d'un desfile. Arriendes de la salida de mazcaraes que yá lo veníen faciendo dende selmanes atrás. Nada que ver col antroxu compráu pa dir de guapos y compitir en tal o cual concursu, nin pa participar en desfiles de modelos o naguar coles xermandíes a lo brasileño. Un pintor que reflexó la manera de vistise y axuntase na folixa antaño foi Evaristo Valle coles sos percélebres carnavalaes (semeya del post).

Anguaño recuperóse bastante'l nome del antroxu pa referise a les celebraciones d'estes feches anteriores a la cuaresma. Pero non el conteníu. Lo que davezu agüeyamos per ende son carnavales ensin más iguaos a base d'imitar modes foriates, calcos de lo que se fai per ende p'acullá -vuelvo a repitir que mui respetable- pero que nun tienen un res que ver col antroxu asturianu. Ello nun ye otra cosa qu'una amuesa más del procesu fondu d'aculturación que padecemos per estes tierres en milenta ámbitos.

De toles maneres, abenayá qu'hai xente trabayando y bien na recuperación y potenciación de les nuestres mazcaraes d'antiguamente y nel nuestru antroxu. Rescátense vezos escaecíos y va amosándose a la xente asturiano lo que son los mazcaritos y vezos de nuestro nestos díes del añu. Delles veces escucando pente toa una carrapotada de manifestaciones importaes. Y ye nesi enfotu por recuperar la nuestra manera d'antroxar onde hai que facer finca. Nesos ámbitos tan los caricós culturales que convien tizar pa llograr qu'allumen cada vegada más fuerte y más lloñe. Apoyar a los grupos que vienen desendolcando esi llabor y animase a participar nél son la manera más afayadiza de consiguir la recuperación presente y futura tanto de les mazcaraes ivernales como d'un antroxu asturianu popular, participativu y con raigaños tradicionales.