lunes, 7 de diciembre de 2015

Pingarates asturianes nuna ponte festiva

Hoi, cuando escribo estes llinies, tamos de ponte festiva, bon momentu pa espansionar, reflexonar y escribir a manera de pingarates que'l maxín va goteriando.

Hai una voz del asturianu que tien un doble significáu: "guo". Úsase pa parar la pareya xuncida. Y tamién s'usa p'animar a quien canta un ciertu tipu de tonada. Tenemos los asturianos la zuna ñegativa de dexar que tou quisqui nos entre de madreñes hasta la cocina, dexándonoslo too entafarrao y, pa detrás, quedámos-y agradecíos y dámos-y posafuelles. Necesitamos con urxencia grita-yos a la puerta un guo sonoru y que tornen per onde vinieren. Y necesitamos tamién grita-yos otru guo sonoru a los que respenten el país y tiren d'él p'animalos nel so llabor. Anguaño actuamos xusto al revés y sólo tornamos a estos caberos dexando que nos mangonien los primeros. Vamos permal dende cuantisimayá.

Tamos somorguiaos en plenu procesu electoral. D'un llau y d'otru atarraquítennos con promeses electorales de toa mena. Pero Asturies como país ¿qué pinta nesti contestu?. Pues nada. Somos un simple viverín de votos y, en pasando les votaciones, quedamos arrequexaos allalantrón nel noroeste peninsular escaecíos por tol mundu. Pese a ser una de les naciones más antigües d'Europa, anguaño nun resalvamos más allá de ser una provincia cosmopaleta y marxinada. Como dientro d'unos meses reformen la Constitución española, pa mio idea que vamos quedar nel furgón de cola autonómicu -que yá lo tamos-, pero más engurriaos tovía, que yá ye pa facénoslo mirar. Y crucemos los deos pa que nun nos manden l'autonomía a tostar guiaes. Cuento que nun lo fadrán, pero nun m'atrevería a apostar por ello por si acasu.

Hai un fechu que finca a los monxures que remanen el réxime clientelar asturianu que ye como pa consultar al meyor gabinete mundial de siquiatres. Ye esi mieu cerval qu'eses monxures muestren hacia la posibilidá de qu'espollete n'Asturies un nacionalismu, como lo fexo notros sitios del Estáu. Ello lleva a asitialos nun estremu radical d'otru nacionalismu -nesti casu l'español- con un fedor insoportable a preconstitucional y totalitariu. Talo que  si la nuestra tierra fuere un búnker au pervive'l conceptu d'España más decimonónicu, conservador y uniformista. Esi mieu cerval fai que dende los centros de poder políticu y cultural se refugue la cultura y la llingua asturianes, pues consideren que sofitales pue llevar a esi desarrollu de poryectos nacionalistes propios que tanto tarrecen. Exemplos hai a esgaya empecipiando pola ñegativa constante a potenciar l'idioma asturianu y el refugu a la so oficialidá. Pero si vamos a la historia anecien nel cuadonguismu, rechacen la financiación d'una universidá americana pa facer escavaciones arqueolóxiques no que pudiere ser el castiellu de la familia de Pelayu nel conceyu Siero, traten de camudar les dataciones de les fortificaciones na zona de La Carisa porque muestren una estructura "nacional" asturiana a lo último del sieglu VII, y hasta-yos repuna reconocer que tenemos una variante de la lletra visigótica propia de la península na edá media. Pa facéselo mirar profundamente. Y  pa facénoslo mirar profundamente a la  ciudadanía asturiana por tener nes nuestres instituciones polítiques y culturales unes clases dirixentes tan barrenaes pol mieu al "nacionalismu" non español.

Sigue l'asturianismu cultural moviéndose por inercia, acríticu, zarráu en círculos amiguistes y conectáu como un enfermu pergrave al goteru de les subvenciones. Unes mampurres que'l poder ultramontanu al que me refería nel párrafu anterior alministren de manera afayadiza. Nun hai mentalidá de país, sinón de grupu. Nun hai enfotu por texer redes propies de financiación, sinón de catar la mayor cantidá de dineru del caldar del poder pa proyectos particulares. Nun hai gana de facer les coses n'abierto emponinando los proyectos y discursos a la ciudadanía asturiana, sinón de llograr reconocimientu dientro de la lluriga marxinal. Miagar dineru pa proyectos particulares y poco más ye'l finxu probetayu de bona parte del asturianismu cultural. Asina-y pinta y d'esta miente sigue a años lluz d'implicar na defensa identitaria del país a sectores amplios de la población. Tocántenes al asturianismu políticu, la mayor parte d'él sigue enguedeyáu na pertriste vocación de ser la muleta de tala o cuala opción política estatal. Sólo un sector minoritariu foi a safase d'esa vocación probetaya, pero anda al aldu dando voces en castañéu. Por falta de medios escurque, pero tamién por una incapacidá brutal pa conectar cola sociedá asturiana tresnando discursos comprensibles pa ella y sustituyéndolos por calcos d'otros foriatos qu'equí nun prenden nin cuchándolos de contino. Les reivindicaciones socioeconómiques son lo único importante a reivindicar nestes dómines de crisis y l'asignatura pendiente y sangrante de trabayar por caltener la identidá nacional asturiana -sofitu básicu de cualquier nacionalismu dayures- quedó ente dolco y la media manga gracies al llabor de zapa de les formaciones polítiques estatales que s'empeñaron dende cuantayá n'evitar que xuxera esi nacionalismu asturianu, inxertándolu como una estaya marxinal nes sos formaciones pa tenelu bien llendáu nelles o destruyéndolu directamente. Por poner un exemplu, reivindicar una cuestión tan básica pa una conciencia nacional como la historia asturiana ye anguaño tema d'un puñáu de frikis visto nel conxuntu d'esi asturianismu políticu, anque fadie reconocelo.

Estos díes tamos viviendo unos episodios de contaminación perfuertes en ciudaes asturianes como Xixón o Uviéu. Hai décades esa contaminación diba xuncida a la creación de puestos de trabayu y a una sociedá económicamente viva y con puxu, onde la siderurxa y la minería yeren dos grandes llocomotores que tiraben de la nuestra estaya productiva. El devenir de los tiempos presenta dacuando semeyes que van de lo esperpéntico a lo patético. Esbarrumbó la nuestra economía. Sumiéronse milenta puestos de trabayu y milenta faces d'actividá económica. Pero xorreció la contaminación, como una güestia del pasáu industrial, pa recordanos lo que fuimos. Pero sólo ella torna a visitanos y recordanos lo que fuimos. Porque anguaño vivimos de recuerdos, d'emigración, d'aculturación y de migayes.