domingo, 14 de junio de 2020

El baille del rabileru Mederu.

El mio amigu'l trasgu Manfurada y yo somos unos fartones, tengo que lo reconocer. Los xanos y los trasgos siempres tuvimos bon saque, mialma. Ello ye qu'apocayá tábamos esbillando unes panoyes pa moler los granos pa fariña. Cuntábamos facer unos tortos de maíz enriba una llábana en caldia y acompangalos con unes bones escudielles de lleche recién catao de cabra bermeya como pa tar rellambiendo los focicos una selmana.

Tábamos asina entreteníos nesta xera cuando aportó perellí'l rabileru Mederu. Ye ésti un músicu ambulante ciegu qu'echa cantares a la manera antigua acompañándose con una gaita de rabil. Vienen siempre con él un par d'esguilos que lu guíen como llazarinos pa que nun zapique con nengún raigón de la viesca nin tenga percance dalu.

Averose a onde nosotros y apurrímos-y una bona caciplada de vinu y un cachu curiosu de quesu pa él y un par d'ambozaes de bellotes pa los esguilos. Entós Mederu sentóse y entamó a tocar unos sones prestosos a esgaya y los esguilos punxéronse a baillar bien gayasperos. Al pocu tiempu empecipiaron a llegar más esguilos, melandros, pegues y otra carrapotada más d'animales de la viesca qu'axeitaron ellí una folixa de lo más prestosa. Recuerdo qu'hebo un momentu en que Mederu púnxose solemne y tocó un son de tastu medieval que tolos presentes danzaron garraos pel moñín a la manera d'una danza prima. La lletra dicía asina:

Toca'l xuglar,
trasiega'l rei,
trebeya'l conde,
blinca'l bufón
ya'l pueblu vive por nada
en pernada.
Canta'l xuglar,
refalfia'l rei,
revicia'l conde,
galde'l bufón
ya'l pueblu muerre en pernada
por nada.

Dempués tornaron toos a la pandorga y yo voi cuntavos tola verdá. Manfurada y yo nun fuimos a aguantar el pruyiciu d'axuntanos al baille y entremos de calón allá. Al día siguiente, col amanecerín, desperté y ellí yá nun había naide. Empobiné a cuatro pates hasta'l caborniu y comprobé que nun quedare gota de sidra, nin de vinu, nin de resquemín. Esbarrumbéme otra vuelta y tuvi dormiento y rinflando nun sé cuántos díes más...