Somorguiaos dafechu na primavera, la viesca ye un conciertu de grillos, gorgolitiar de páxaros, ruxerrux de fueyes, flores abriendo, y tamién sentir alluendi sonar dalguna esquila o lladrar un perru.
Hoi aprució per equí Espi la Mariñana que venía de echa-y una güeyada al castañéu que tien allarribón. Saqué-y un tayuelu pa que se sentare y tamién unes de sidra pa remoyá'l gargüelu mentes charrábemos.
-Bono, Xanu, avanzamos pel mes de Mayu y camín de dos celebraciones históriques prestoses.
-¿De dos? Yo contaba qu'había una pal día venticinco...
-Pues non. Hai una pal venticinco y otra pal ventiocho. Verás, esplícotelo. Como persabes, el venticinco de Mayu de mil ochocientos ocho foi'l llevantamientu del pueblu asturianu y la Xunta Xeneral escontra la invasión napoleónica. Renombramos la declaración de soberanía de la nuestra institución cimera sobre'l territoriu asturianu, les Asturies d'Uviéu y les de Santillana que yeren daquella. Mandar embaxadores a Inglaterra. Crear la nuestra bandera a propuesta de Xovellanos, que ye la que tenemos hoi...Una fecha histórica que rescampla y que presta recordar y rindir homenaxe. Pero hai otra fecha que ta amatagada pol desconocimientu y porque nun hai consensu dafechu ente los estudiosos na materia arriendes de tarrecimientu bastante xeneralizáu d'encetar el tema, que ye la causa principal.
-Cóime, Espi, pues ta pruyéndome saber a qué fecha histórica te refieres, porque yo figurábaseme qu'esti mes namás que teníamos la que me comentes.
-Pues verás, Xanu. Ello ye qu'hai una corriente historiográfica, que se sofita nos estudios fechos nel so día por Claudio Sánchez Albornoz, historiador de prestixu y con una biografía que relluma. Pues bien. Esi estudiosu, ente otros temes, de la nuestra historia de les dómines del reinu asturianu, anduvo pescudando nes fontes árabes que fincaben el tema de la Batalla de Cuadonga. Y acabó concluyendo, con datos como'l de la fecha de la muerte, a manes cristianes, d'un personaxe llamáu Nu'aym Ben Abd-al-Malik, que la batalla asocedió un ventiocho de Mayu del añu setecientos ventidós. Ye bien cierto qu'hai historiadores que discrepen d'ello, pero tamién lo ye qu'esa fecha acéutase per otros y ye la que se suel manifestar cuando s'entruga en qué feches pudo dase esi acontecimientu históricu tán relevante pa nós por ser l'aniciu del posterior Asturum Regnum que, colos sieglos, empobinó pa l'Asturies de los nuestros antepasaos y de nosotros mesmos, claro.
-¡Rediósla, Espi! ¡Acabes de dexame claváu! Porque mira tu qu'hai xente aprofiando dende cuantayá que nun-yos cuaca como fiesta autonómica la festividá del ocho de Setiembre, que anque s'amiesten nello lo relixoso colo identitario, asitiar ellí el fechu de la victoria de la xente de Pelayu y los anicios del nuestru reinu nun cuadra nada bien.
-Pues esta fecha que te digo ta bien sopelexada per dayures. Bien de páxines l'apunten y dan datos de por qué l'estudiosu Sánchez Albornoz la sacó a la lluz. Vamos, que nun ye nada tapecío nin difícil d'atopar. Tolo contrario. Mesmamente nel añu dos mil ventidós el gobiernu asturianu entamó unos actos onde s'arrecoyía'l tema de Cuadonga y asitiáronlos, precisamente, ente los díes ventisiete y ventiocho de Mayu. ,Vamos, nada difícil de descubrir, anque seguro que bien de xente arremielle los güeyos al enterase como te pasó agora a ti.
-Pues chócame a embute que nun-y diere a naide por facer alcordanza dala d'esa fecha vinculada con un fechu tán importante de la nuestra historia como ye la Batalla de Cuadonga, Espi.
-Tamién me paez bien raro a min, Xanu. Magar nun haya un consensu científicu nel tema, yo nun duldaría un res en facer alcordanza daquellos fechos en llegando a esa fecha señalada. Por tolo que me molesté en lleer del tema, tamién tien bastante aceptación. Tenemos ehí un auténticu bixu históricu p'averanos a él y pa estremar la festividá relixosa de Setiembre cola más política de Mayu. Pero'l personal anda embizcáu namás col venticincu de Mayu, fecha perimportante pa facer alcordanza y qu'usen dellos pa contraponelu col ocho de Setiembre. Y d'esi enguedeyu nun los saques, miániques.
-Pues, ¿sabes que te digo, Espi? Que na Viesca Dayuri vamos entamar a celebrar les dos feches. Y, como pa detrás, namás que tán separtaes per tres díes, pues la folixa que podemos enxaretar pue ser bien sonada. Asina que vamos dir echando voz a tola xermandía que nos movemos per esti monte pa ponenos con ello. Axuntar nun mesmu mes les alcordances de la batalla que foi'l bierzu del nuestru reinu col llevantamientu onde nos declaremos soberanos al traviés de la nuestra institución histórica d'autogobiernu nun ye cosa menor precisamente...
-Pola mio parte yá entamo a llamar a xente pa les celebraciones, Xanu. Qu'esto va resultanos prestoso a esgaya.
-¡Estupendo, Espi! Y agora yá sabes polo que toi esperando, ¡echa una cantarada, ne!
-Pues ehí va esta, que nos bien como aniellu al deu colo del Papa qu'acaben d'escoyer...
Vengo de Roma descalzu
de cumplir una promesa.
Agora que vengo santu
¡dame un abrazu, Teresa!
¡Ixuxú! ¡Echa un culetín, Xanín!
¡Viva la Viesca Dayuri!