lunes, 20 de mayo de 2024

Vivimos nuna ximuestra...

Esti mes de Mayu paxarayu vieno con muga. Tal paez que la primavera de nuestro ye la que tien de ser, que según ta esto del clima ye una novedá. Esta mañana garré una foceta y púnxime a rozar un bardial que me taba comiendo un cachu del prau de la llende'l caborniu. Y taba nello cuando vi averase pel camín al trasgu Manfurada col so primu'l sumiciu Patriciu. Saludemonos, paré de facer el mio llabor y punxímonos a da-y un poco a la parpayuela.

-Arriendes de que siempre me presta vevos, ¿sabéis por qué me fuelga atopavos pequí?. Pues porque, como andáis maricando peles cases y tenéis les oreyes argutes, siempre me podéis informar de les coses que pasen perhí p'alantre -dixi yo.

-Pues sí, Xanu, nueves siempre hai per ende. Y la verdá que meyor que nun les hubiere, porque tal paecen un camberu de coses tarrecibles -contestóme Sumiciu.
 
-¡Mialma que ye verdá lo que comenta'l mio primu -permedió Manfurada-. Les coses van mal. Reculamos, cho...
 
-¡Arreniego los demonios!. Tal paez que caminamos pa un finxu'l cielu ñublu y nada prestosu, hom. Pero contái, contái -intereséme yo.
 
-Pues mira, Xanu, voi entamar xurando. Pero non yo. Ello ye que per Xixón axuntáronse un garrapiellu patriotes a facer una xura de bandera civil. Daba perceguera ver a paisanes vestíes de negro con mantiella a la cabeza, como acuantísimayá. Aquello paecía que reculáremos nel tiempu -comentó Patriciu-. Arribó un barcu guerra pal Musel tamién. Y yá sabes que pal branu vien l'aviación a sechar los ciellos xixoneses...
 
-Pero la cosa nun queda ehí -añadió Manfurada-. N'Uviéu, pela Ascensión nun hubo ganáu, pero sí desfile policial. Agora, pal venticinco de Mayu va haber desfile militar. Y, ¡ca!, tampoco nun van ser menos, que va tiempu tamién fixeron la so xura civil de bandera...

-Arriendes de too esto que te contamos tamién pasen coses que faen referver p'hacia ónde vamos -añadió Patriciu-. Verás, l'otru día fixeron un izáu de bandera nun institutu de Xixón, con presencia del exércitu...¡y brindando a asistir a representantes políticos de la ultradrecha!. Y tamos falando d'un centru d'enseñanza públicu...

-Home, yo en too esto que me tais contando veo un enfotu d'adoctrinamientu perbultable. Pero, claro, dempués, los mesmos farfantones qu'entamen estes coses glayen y esparabanen porque se dea asturianu y eonaviego como materies optatives na enseñanza. Y ven nello adoctrinamientos, nacionalismos tarrecibles, separatismos y lo que pinte -dixi yo-. Equí lo que paez bien nidio ye que tamos ante una ofensiva españolizante y casposa.
 
Quedemos un cachu en silenciu y entós Manfurada echando la mano al cazu como pensatible ponse él:
 
-Toi alcordándome agora d'una espirica que sintiere munchayá nuna casa per onde andaba yo maricando. Dicíen ellí qu'aquello de la llamada Transición política entamada a finales de los setenta del sieglu pasáu nun yera má una ximuestra. Que los pegoyos del antiguu réxime siguíen de pies. Y los heriedes d'él siguíen atechaos nes sos llurigues, entepolaos nel poder políticu, remanando los poderes económicos y financieros...Y viendo cómo van anguaño les coses, miániques, qu'igual llevaben la so parte de razón...
 
-Pues sí, recóime. Los aruelos reaccionarios yá nun se molesten en despistar gota'l so pensamientu anticonstitucional, les sos zunes d'empobinar pa un nacionalismu español qu'atufa a dictadura, a desaniciu de llingües y cultures, a tarazar cualquier avance social que s'algamare nes últimes décades. Y nesti panorama, a vegaes camiento qu'Asturies vien a representar un nuevu cuadonguismu y que nos quieren usar como bierzu pa esperimentar reconquistes de sociedaes d'otres dómines. Porque mayores truñonaes contra tolo asturiano y mayores intentos adoctrinadores nel españolismu más ranciu nun lo recuerdo yo en bien de tiempu -comentó Patriciu esmolecíu.
 
-Pues, chachos, atropando tolo que me tais contando toi aportando a la conclusión de que que vivimos nuna ximuestra, nuna democracia que quieren finxala como una simple comedia, un a representación y más nada -añadí yo-. Esto pinta mui feo. Tán tirando los calzones enriba de nuestro d'una manera descarada...
 
-Y yá nun te digo nada col papel que tán desendolcando los medios informativos -amestó Manfurada-. Manipulación, bilordios, llevantos, ocultación, maniobres descaraes d'empobinar a la población pel camín del recorte de drechos y llibertaes individuales y colectivos. ¡Menuda puxarra!. Pa informase con esa esllava val más sentase a sentir gorgolitar a los xilgueros. Polo menos presta y nun acabes engañáu dafechu. A too esto, esti añu'l martes de campu uvieín van facelu...¡ensin campu dalu!. El retorcigañamientu total. De traca.
 
-¡Rediósla!. ¡La vircha!. ¡Parái, parái, amigos, que ta quedándome la cabeza como un bote con tolo que me tais contando!. Vamos dexalo. Voi sacar unes de sidra y, mientres enfrescamos los gargüelos, vamos echar una rocada falando d'otres coses más prestoses, porque esto ye pa esmesar el pelo hasta pelar la cocorota -interrumpí entós yo-

Y saqué les botelluques, echemos unos culetinos y siguimos dándo-y al dengue tratando de falar de coses más melgueres, qu'esto ta poniéndose yá...