viernes, 11 de octubre de 2019

Les ferradures del perru'l cura

Yeres un guah.ucu y cruzábeste con un paisanu. Entós elli mirábate entientes, seriu, señalábate col deu y sentenciaba:

-Tu fuisti'l que-y robó les ferradures al perru'l cura.

Ante aquella acusación sentíes un ñudu en gargüelu que t'añusgaba, percorríate'l cuerpu enteru un axorizu tremendu y tremabes pensando qué llaceries te podría acarretar aquel robu que nun fixeres.

Lo que menos parabes a pensar naquel momentu yera que los perros nun teníen ferradures. Eso yera pa los burros, mules, caballos, vaques...Asina que malamente dibes tu nin naide roba-yles al cuzu del cura'l pueblu.

Dempués pasaben los díes y comprobabes que nun te pasaba nada. Naide venía por ti pa trancate quiciabes en dalgún cuartón o enxaretate dalgún castigu tarrecible. Asina l'acusación acababa sumiéndose y en paz.

Yera entós cuando un día acababes decatándote del aquello de que los perros nun tienen ferradures y que lo de furtia-yles al del cura nun tenía xacíu nengún. Too yera una tomadura de pelo y más nada.

Pero aquella anéudota pue valir guapamete pa güei. Cuántes vegaes dende les cugurutes del poder mírenmos entientes, pónense perserios arrestiellando la voz, señálenmos col deu, y acúsenmos de sé los responsables de tal o cual estroza.

Éntramos entós la curuxía, quedamos clisaos y aforfugaos, y esnálenmos pel maxín milenta imáxenes de les consecuencies que mos pue acarretar esa acusación que mos faen dende allarribones.

Podemos persaber que nós nun tenemos culpa dala d'eses estroces que mos acusen d'elles, pero camentamos que la maquinaria del poder ye como una machucona que mos pue estrapayar por más que mos esguedeyemos y esprecetemos n'amosá la nuesa inocencia y que lo meyor ye nun gorgutiar nin facer nada, penitenciando coles culpes y alón.

Y al final d'esti rebilicoque discursivu atopamos l'ayalga que comparten a comuña l'asocedíu que te pasare cuando neñu y les pantasmes que t'escuerren anguaño:

El mieu como carrobexu amañosu pa baltar la nuesa voluntá, pa torgar la nuesa capacidá de razonar, pa tornar la nuesa capacida de reaición.

El mieu. La llerza. La medrana. Una maquinaria casi perfeuta pa encamentamos qu'hai daquién penriba de nós con capacidá de frayamos si nun empobinamos pel camín que mos señalen, por inxustu que mos paeza.

Pero la historia apúrremos exemplos a embute de qu'en toles dómines hubo xente que se remontó contra los acusadores, que francienon les cornales que los ataben al xugu del mieu y que puxanon por camudá les coses.

Nunos casos algamanon los sos oxetivos. Notros nun fonon a ello, pero semanon la semiente pa que xeneraciones venideres garraren el testigu.

Pero en dambos casos, dexanon bien claro y demostrao, que'l perru'l cura nun llevaba ferradures.