La tonada, l'asturianada, ye una manifestación musical percaracterística de nuestro. Si la tuviéremos que definir d'una manera breve, rescamplen nella dos característiques na so singularidá (La Canción Asturiana. Benito A. Buylla. Ed. Ayalga, 1.977). D'un llau, ye arrítmica, d'interpretación llibre, resístese abondo que-y marquen el pasu instrumentalmente. Ello fai qu'algame tola so espresividá echándola a capella y que cuando vien acompañada con instrumentación (davezu a la gaita), esi acompañamientu endólcala, adórnala como un fondu sonoru, da-y la entrada al cantador, pero nun-y marca ritmu nengún. La otra característica de la tonada son los rebilicoques con que s'adorna, les vueltes, los gorgoritos, musicalmente, lo que se conoz como melismes. Arriendes de los diferentes estilos de l'asturianada y de la estructura del cantar (cuartetes normalmente), esos dos componentes dichos enantes defínenla guapamente. Entrambes a dos característiques faen que resulte posible garrar un tema musical d'otra cultura ya interpretalu talo que si d'una asturianada se tratare. Y esto demuestra la importancia y pesu que tien na nuestra cultura musical. Y tamién el futuru que pue algamar si se curia y trabaya a modo.
El monólogu dexó una güelga bien visible al traviés de los sieglos na nuestra lliteratura. Foi un xéneru bien trabayáu polos escritores clásicos de nós. Va davezu xuníu al humor. Pero un humor llariegu ya intencionáu. D'esta manera, los aconteceres de lo cotidiano espeñíquense críticamente, practícase l'aquello de facer risión entamando por ún mesmu y aquello que lu arrodia. Pero non sólo los asocedíos de casa. Al traviés d'elli, bien de veces faise chancia de vezos, inventos, o aconteceres foriatos, que se peñeren humorísticamente ridiculizándolos o camudándolos nel oxetu de la risión. La mesma Xosefa Xovellanos escribió monólogos nesti sen nel so tiempu y foi una arbía usada polos nuestros autores clásicos pa facer crítica de los aconteceres naquelles dómines. Lo ayeno y, aparentemente serio, inxértase d'esta miente na propia cultura, pero envuelto na xirigoncia y la moxiganga. La cultura propia, la visión autóctona nun s'asitia nun planu inferior como anguaño faen los envizcaos pol cosmopaletismu acomplexáu y provincianu, sinón que mira entientes lo de fuera, en planu d'igualdá, o simplemente refúgalo al traviés de l'asonsañamientu si abulta poco importante o disparatao a los güeyos del monologuista.
Anguaño, tonada y monólogu siguen de pies y hasta atreveríame a dicir que gocien d'una salú relativamente aceptable, pese a los tiempos d'esbarrumbe cultural que padecemos y magar podamos facer toa una riestra de puntualizaciones y crítiques, o a suxerir caminos a derromper pa qu'en dambos casos puedan evolucionar y afitase nel futuru. Pues que sigan con puxu y p'alantre.