miércoles, 19 de julio de 2017

La bota minera

Los resclavos de l'actividá minera n'Asturies vienen d'antiguo. Por poner un exeplu, ehí tenemos les mines prehistóriques, del neolíticu, nel Aramo, onde estraíen mineral de cobre.

Magar na nuestra tierra la minería fincó a esplotaciones pa sacar varios tipos de minerales, la qu'algamó mayor presencia y de más recién foi la del carbón.

Vinculao cola actividá minera surdieron aportaciones llingüístiques que, col tiempu, pasaron a formar parte del corpus idiomáticu del asturiano. Por poner una pallabra perconocida y mui utilizada anguaño, podemos referinos a la voz "guah.e", que camiento que nun requier esplicación dala.

Antiguamente les condiciones de trabayu na mina yeren más precaries qu'anguaño. Los mineros diben pal trabayu vestíos con ropa propio. Cubríen la cabeza con boines, calzaben madreñes, y llevaven con ellos les sos llámpares. Nun hai qu'escaecer tampoco a les muyeres, les carboneres, pañando carbón tamién calzaes coles madreñes, el pañuelu a la cabeza y les sayes.

Naquel entós podía llevase vinu al pozu. Esto traxo que'l vezu de la utilización de la bota como recipiente pa tresportar el vinu garrare un impulsu bultable n'Asturies por mor de lo amañosa que resultaba pa llevalo. Hebo boteros ente nós qu'abrieron negocios dedicaos a la so fabricación.

Precisamsente venceyao col vezu de dir a la mina cola bota vinu por parte de los mineros, non sólo asturianos, sinón del restu la península, surdió una variante de la mesma que se conoz como bota minera. Yeren unes botes de collor negro, d'una capacidá que non superaba los 3/4 de llitru y más estilizaes que les otres, con menos culu y más llargues, a manera d'una botella de pelleyu. N'Asturies tamién s'utilizaron estes botes y podía vese a mineros nes romeríes con elles. La so forma facíales amañoses pa llevales, por exemplu, nel bolsu la chaqueta a manera de petaca grande.

La boina, les madreñes, la camisa, el pantalón y la chaqueta, la llámpara, la bota, la xíriga minera... La manera de dir pal trabayu de los mineros d'otres dómines que formen parte de la nuestra historia económica, pero tamién cultural, y de la nuestra alcordanza colectiva.