martes, 3 de diciembre de 2013

Arrea, carreteru.

"Arrea, carreteru", asina entama una de les nuestres tonaes más llíriques.Un cantar de carreteru (magar nesti casu fale de machos empara bues, quiciabes por influencia na lletra de l'arriería forastera), d'echar pel camín mientres se guía a la pareya que tira pel carru, cola guiada al costazu. Guiar, afalar, acarretar.

Somos país d'utilizar los bues como animales de tiru. Notros llaos son más del caballu, pero equí usámoslu más pa montar y desplazanos nél. Pero p'acarretar, armentíos y carru. Con tola parafernalia del xuncir, qu'equí llamamos lloriame: mullíes, cornales, sobéu, melenes, mosqueres... 

La estampa de los bues xuncíos al carru, el rinchón antiguu o el más modernu de rayos ye maxestuosa. Repítese en semeyes mileta vegaes y otres tantes a la xente présta-y pola vida veles. 

Ente otros llabores, fuimos país de carreteros. Cola guiada delantre de la pareya gritándo-yos "tira" y "guo" pa echala p'alantre o facela parar. Una pallabra, esta cabera, que pasó al nuestru acervu musical p'animar a los cantantes qu'echen ciertu tipu de tonada.

Porque allá, cuando daquién empobina pal olimpu de los vieyos dioses ástures, pue sentir enagora'l rinchar de los carros y el gargoliar d'una recia tonada de carreteru. Porque ellí los carreteros son los encargaos de llevá la povisa rellumante qu'ornia'l cielu d'estrelles al cayé la nueche.