miércoles, 14 de diciembre de 2011

Patrimoniu material y llaceria.

Salir a recorrer el nuestru territoriu y tornar con un nuedu en gargüelu por aciu de lo que se pue observar ye too uno.

Per uquiera que te mueves ves siempre les mesmes imáxenes que te muestren l'estáu de llaceria en que s'alcuentra una bona parte del nuestru patrimoniu material: horros esbarrumbando, construcciones rurales feches un puñáu de muruecos, cabanes cayendo, casones comíes pola edra y la humendanza, molinos, pontes, torrexones, elementos patrimoniales toos ellos que talo paecen clamar al traviés del so abandonu por una mano amiga que los salve d'empozase na ruina y l'olvidu.

Una bayura cultural del pasáu que va esborrándose adulces col pasu de los años. Y xunto a esi desaniciu vanse tamién rotos en felpeyos cachos de la nuestra alcordanza y de la nuestra historia. Porque non sólo falen les pallabres: los horros, les vieyes construcciones medievales, les distintes tipoloxíes de les nuestres construcciones populares... son una parte importante d'un pasáu que nos pertenez y que nun tendríamos qu'escaecer. Si hasta l'arte asturianu, reconocíu mundialmente, ye una fonte qu'enxamás escosa d'escaezu y mal facer na so conservación.

Pero ehí tenemos anguaño tou esi bagaxe cultural sumiéndose nel abandonu. Unes vegaes, los organismos que podríen entamala cola so recuperación y axeitamientu nun lo faen. Otres, somos nosotros mesmos los que por falta medios, una política d'ayudes afayadiza o, lo que ye peor, por aciu del nuestru desdexamientu, vamos dexando esfaraguyase esi patrimoniu de nuestro.

Dalgunes veces pienso, cuando veo a dalgún d'estos elementos patrimoniales del nuestru país desdibuxase pente la maleza y la ruina, qu'a la so manera representen una metáfora de lo que somos n'actualidá. Son como una semeya que nos retrata. Nun curiamos la herencia que nos dexaron los antiguos y con ello esbardiamos tamién la posibilidá de tenenos en consideración y respetanos a nós mesmos y, en consecuencia, que los demás nos tengan en consideración y nos respeten.