Toos nun vemos les coses de la mesma manera, eso ta claro. Nin siquiera nosotros mesmos vemos siempre les coses igual. La perspectiva pue camudar nel momentu menos esperáu.
Dalgo asina pasóme a min abenayá y too por una semeya. El casu ye qu'hai años conocí unes semeyes qu'andaben per ca güela d'unos antepasaos familiares. Unes fotos pervieyes d'eses color sepia con dos bustos malpenes dibuxaos de manera feble. La so antiguedá paecía talamente de cuando la fotografía inda facía galanes nel nuestru país.
De mano viles como daqué curioso ensin da-yos mayor importancia. Hasta qu'un día reparé na semeya de la muyer. El so pechu diba cubiertu con una prenda cruzada, una especie de mantiella o quiciabes un dengue, dalgo difícil d'estremar. Lo que sí destacaba claro yera la manera de cubrir la cabeza. Yera con un pañuelu que paecía pintu y anudáu na parte d'arriba, una de les maneres tradicionales de llevar les muyeres esta prenda. Pescancié entós que quiciabes taba delantre la semeya d'una persona que naquel entós inda llevaba tou o parte del paxellu tradicional femenín.
Y cambióme la perspectiva de ver esta parte de la nuestra cultura tradicional dafechu. Entamé a sentila dientro, como un rixu, como daqué indisoluble de la mio identidá qu'hasta aquel entós viere con tanta simpatía como alloñamientu.
Asina que d'entós pacá , y d'esto hai un bon puñáu d'años, cuando veo a dalguién vistir con arguyu'l paxellu que llevaren los mios (nuestros) antepasaos paezme dalgo solemne, respetable, y totalmente alloñao de folcloricismos paxareros. Y cuando caleyando perende observo cases centenaries, col so fornu de piedra amestáu a la paré, colos sos corredores, colos sos horros na antoxana, dibuxando esi garrapiellu de tipoloxíes propies de la nuestra arquitectura popular, préstame pola vida.
Porque precisamente too ello contribuyó a dar vida a esta identidá mía y nuestra que tan a dures penes ye a aguantar anguaño los xiringones del tiempu, el desdexamientu y l'escaezu.
Dalgo asina pasóme a min abenayá y too por una semeya. El casu ye qu'hai años conocí unes semeyes qu'andaben per ca güela d'unos antepasaos familiares. Unes fotos pervieyes d'eses color sepia con dos bustos malpenes dibuxaos de manera feble. La so antiguedá paecía talamente de cuando la fotografía inda facía galanes nel nuestru país.
De mano viles como daqué curioso ensin da-yos mayor importancia. Hasta qu'un día reparé na semeya de la muyer. El so pechu diba cubiertu con una prenda cruzada, una especie de mantiella o quiciabes un dengue, dalgo difícil d'estremar. Lo que sí destacaba claro yera la manera de cubrir la cabeza. Yera con un pañuelu que paecía pintu y anudáu na parte d'arriba, una de les maneres tradicionales de llevar les muyeres esta prenda. Pescancié entós que quiciabes taba delantre la semeya d'una persona que naquel entós inda llevaba tou o parte del paxellu tradicional femenín.
Reparé entós nes cases vieyes familiares que conociere. Dambes anteriores al sieglu XX y de tipoloxíes tradicionales (contra turria con corredor y mariñana respectivamente). Entamaron entós a cambiame les perspectives a galmios. Pensé que naquelles cases vivieren antepasaos como la muyer de la semeya que vistieren col traxe que güei llamamos tradicional. Qu'escalecieren nel llar, qu'arroxaren el fornu. Y que tamién abangaren na llosa cola fesoria nes manes, que xuncieren, demieren y anduvieren a la gueta, a la yerba, a llendar, trabayando nes andeches y parllando nos filandones... En definitiva, esi mundu tan caricaturizáu y deformáu tantes vegaes, el mundu rural d'antiguamente, yera'l de la xente que fixo posible que yo tea güei equí tecleando estes pallabres.
Y cambióme la perspectiva de ver esta parte de la nuestra cultura tradicional dafechu. Entamé a sentila dientro, como un rixu, como daqué indisoluble de la mio identidá qu'hasta aquel entós viere con tanta simpatía como alloñamientu.
Asina que d'entós pacá , y d'esto hai un bon puñáu d'años, cuando veo a dalguién vistir con arguyu'l paxellu que llevaren los mios (nuestros) antepasaos paezme dalgo solemne, respetable, y totalmente alloñao de folcloricismos paxareros. Y cuando caleyando perende observo cases centenaries, col so fornu de piedra amestáu a la paré, colos sos corredores, colos sos horros na antoxana, dibuxando esi garrapiellu de tipoloxíes propies de la nuestra arquitectura popular, préstame pola vida.
Porque precisamente too ello contribuyó a dar vida a esta identidá mía y nuestra que tan a dures penes ye a aguantar anguaño los xiringones del tiempu, el desdexamientu y l'escaezu.