miércoles, 17 de febrero de 2016

L'obispu Pelayu ya'l conde Gonzalo Peláez

Tenemos n'Asturies una historia oficial, que ye la que nos cuenten, y que sigue la llinia que nos asitia de trubiecu español ensin regayadures, como si'l nuestru enfotu nun fuere otru de magar fuimos reinu. Pero hai otra historia, la non contada que, cada vez que xurgamos un poco nella, retruca y fai taramiellar a  l'anterior.

El nuestru sieglu XII nun encaxa pa nada cola llinia que nos traza la historia oficial cuadonguista, sinón más bien tolo contrario. Ye un sieglu clave d'esa historia nuestra non contada, porque nél diéronse importantes rebeliones na nuestra tierra. Un auténticu xacimientu d'ayalgues históriques que tenemos ehí pa pescudar, asoleyar y sopelexar.

Naquel entós, como ocurría a lo llargo de la edá media, la ilesia y la nobleza atrocaben los sitios del poder. Y los acontecimientos protagonizaos na nuestra tierra, polo menos por una parte d'elles nesti sieglu mencionáu, nun concasen pa nada cola historia oficial asitiada ente nós dende siempre. Vamos centranos güei en dos de los tres personaxes históricos que dexaron güelga naquelles dómines, l'obispu Pelayu y el conde Gonzalo Peláez.

L'obispu Pelayu tuvo gran importancia na defensa de la diócesis uvieína y dirixó un importante scriptorium d'onde salieron obres como'l Liber Cronicorum o'l Liber Testamentorum. El so conceptu d'Asturies empicorotiábala a la categoría de tar tocada pola Providencia pa salvar a la cristiandá. Nel añu 1.130 el rei lleonés Alfonso VII, qu'andaba d'él l'obispu perdistante, quitólu de la diócesis pa poner a otru, Alonso, más acordies colos sos intereses.

El motivu que dalgunes fontes -vamos llamales les oficiales- dan pa esa sustitución foi que Pelayu veía con malos güeyos el matrimoniu del monarca con Dña. Berenguela por razones de consanguinidá. Pero otros autores (Fernández Conde) consideren esi motivu feble p'alloñalu de la diócesis, y que la verdadera causa pudiere debese a que l'obispu asturianu s'alliniare de la parte de la nobleza asturiana que s'oponía naquellos años al rei y qu'españó nos llevantamientos protagonizaos pol conde Gonzalo Peláez de magar l'añu 1.132. D'esta manera, la nobleza asturiana fiel al rei encabezaríala Suero Bermúdez y tendría como centros eclesiásticos San Salvador de Curniana, Santa María de Balmonte y Vilanova d'Ozcos. De la otra banda, taba la nobleza opuesta a la corona dirixida por Gonzalo Pelaez cola ayuda del ovispu Pelayu y colos centros eclesiásticos de San Vicente y San Pelayu d'Uviéu.

Evidentemente, si consideramos la posibilidá de qu'asocediere lo anterior, el panorama pa interpretar esta primer mitá del sieglu XII asturianu, onde yá rompía colos episodios de Gonzalo Peláez cola trayectoria continuista y unitaria del discursu cuadonguista, estrémase d'ella abondo más tovía. Porque non sólo taría a favor de los llevantamientos escontra la corona una parte de la nobleza del país, sinón que contaríen, nun primer momentu, col propiu obispu de la diócesis uvieína. D'esta manera, tenemos dibuxáu un escenariu bien dixebráu: una parte de la ilesia y  de la nobleza asturianes remontándose escontra'l poder real representáu por Alfonso VII y la otra parte fiel a los intereses del monarca.

Too ello, xunta con un nuevu llevantamientu posterior protagonizáu por Urraca l'Asturiana, nun fai otra cosa más que reafirmar la gran importancia de los acontecimientos asocedíos nesti sieglu XII reseñáu a la hora de reinterpretar y pescanciar los raigaños históricos d'Asturies.Y ello ye que la nuestra historia oculta, la non contada, ufiértanos una imaxe bien estremada de la qu'anecien, de los tiempos, en presentanos dende l'oficialismu cuadonguista español.