jueves, 24 de septiembre de 2015

Cantando a la gaita

Los cancios individuales a la gaita tienen munchu arraigu y tradición ente nós de los tiempos. La nuestra tonada o asturianada ye la manera en que davezu escuchamos estos cantares  acompañaos polos sones del gaiteru. Dientro d'esti tipu de cancios camiento que ye de lo más desarrollao y melismático que podemos sentir dayures, lo que la fai una manifestación musical perimportante y única. Videos del nuestru cantar a la gaita hai a embute y bien bonos, asina que voi poner una voz moza, Lorena Corripio, acompañada pol gaiteru Vicente Prado "El Pravianu".





Pero siendo la gaita un instrumentu espardíu per bien de pueblos europeos y tamién fuera d'esti continente, podemos atopar cantares a la gaita notros llugares. Y como pienso que nun hai que s'encerriscar no propio namás y que ye bien importante conocer otres manifestaciones culturales de voz y gaita d'otros sitios,  voi poner de siguío dos exemplos.

El primeru ye de los cancios  italianos a la gaita qu'ellí conocen como zampogna. Pertenez a un fragmentu d'una grabación más llarga enforma. Un cantar qu'entama pelo alto y tien dempués una baxada. Ye un cantu más cenciellu y menos adornáu o melismáticu que la nuestra asturianada. Y con una posición de la mano na mexella'l cantador como echando voz asemeyada a la qu'apaez nel santu d'esti post, el cuadru "La Tonada" de Manuel Medina Díaz.





L'otru videu de cantu a la gaita ye'l qu'añado pa dir poniéndo-y el ramu a esta entrada. Nesti casu trátase del gaiteru eslovacu Juraj Dufek, nuna actuación na cai realizada n'Avilés. Nesta ocasión atopamos una manera d'interpretar el cantar que nos ye bien familiar. Ye'l propiu gaiteru'l que s'acompaña col instrumentu mentes interpreta él mesmu'l canciu. Una manera de cantar que tamién podemos adicar dacuando nos nuestros cantadores de tonada anguaño y que fixere famosa'l míticu Gaiteru Lliberdón.





Un exemplu de la nuestra tonada y otros dos exemplos más pañaos d'otres dos cultures qu'usen una manera de cantar que podemos atopar en sitios tan distantes como Asturies, Italia o Eslovaquia: los cancios individuales a la gaita. Y que cuento que nos ilustren de manera afayadiza sobre la riqueza de la música tradicional y de los llazos que la xunen dayures, plasmada en toa una bayura de manifestaciones llocales.