jueves, 25 de noviembre de 2010

Neanderthales de madreñes.


Dende rapacín siempre me prestaron les coses relatives a la prehistoria. Concretamente a les que fincaben la edá de piedra.

Col descubrimientu hai años de los restos neanderthales de la Cueva del Sidrón y les anuncies que foron surdiendo de los estudios d'aquel descubrimientu foi xorreciendo en min el rixu por esti tema.

El casu ye que taba yo l'otru día repanchingáu contra'l caborniu practicando'l deporte más masoquista qu'esiste, que como tol mundu sabe, ye'l de dedicase a reflexonar sobre la enfilandrada de llaceries que componen lo que conocemos como Asturies.

Y por estes rareces que tenemos los xanos viénome al maxín una relación ente aquella triba del paleolíticu y los asturianos, alcontrando dalgunes semeyances como les siguientes:

-Ellos teníen una tecnoloxía y organización menos afechisca que la del homo sapiens sapiens. Nosotros tenémosles n'inferioridá a la del homo uniformensis uniformensis.

-Ellos entamaron a quedar arrequexaos y a menguar de poblacion al tiempu que los sos competidores facíen lo contrario. Tamién nosotros vamos quedando arrequexaos y en númberu menguante al empar que los otros s'esparden y medren.

-Ellos acabaron empobinando pel camín que los acabó desaniciando como especie. Nosotros empobinamos con pasu arrechu pel camín que nos pue llevar a suminos como país...

Y cuando taba yo rabilando nestes coses quedé apecigañando. Foi entós cuando suañé que pertenecía a un clan de neanderthales con montera y de madreñes...

lunes, 22 de noviembre de 2010

Reculamos y emigramos.


Durante sieglos vivimos como pudimos, básicamente, del campu y la mar. Del ganáu, de les lloses, de la pesca... En condiciones perabegoses. Con munchu sudu y sacrificiu de los antiguos. Emigrando tamién, porque pa toos nun daba. Y, asina y too, fuimos adulces avanzando.

Aportaron les dómines del carbón ya'l fierro. De les mines y los fornos de fundición. Tamién ehí hebo abondu sudu y sacrificiu. Empecemos, adulces, a pasar de ser tierra d'emigrantes a acoyer xente procedente dayuri, acullá de les nuestres llendes, que vinieron a esti país buscando un futuru. Y, otra vuelta, fuimos quien, pali que pali, pa siguir avanzando.

Yá nos tiempos más recientes, entamaron a esbarrumbar delantre les nuestres narices el campu, la pesca, la mina, la industria... Y nun fuimos quien, o nun quiximos, o nun supimos, axeitar nueves estayes de llabor con puxu pa siguir avanzando. Miremos entós pa les instancies europees y estatales esperando poles mampurres que nos sacaren del pasu'l mayor tiempu posible. Y neso siguimos...

Porque'l casu ye qu'anguaño nun somos atopar endagora'l nuestru sitiu, a enxaretar el nuestru país económica, cultural y políticamente, y a empobinar pacia un futuru afayadizu. Y, otra vuelta, emigramos pa buscar fuera lo que nun somos a construir dientro.

Ye murnio comprobar cómo, tres una enfilandrada de sieglos de sudu y sacrificiu de tantes xeneraciones de nuestro, reculamos y emigramos. Nun sabemos hasta ónde nin hasta cuándo. Pero, miániques, el nuestru destín actual apunta nun aldu que nos lleva p'atrás.

viernes, 19 de noviembre de 2010

Les orielles del Atlánticu.


Onde yo avezo a dir a la gueta hai una finca bien grandona zarrada con muria. Nella destaquen dos fayones pervieyes y bien conservaes. Les úniques qu'hai en tol monte. Tamién se ven los muruecos d'una casa vieya de piedra que, pali que pali, va esbarrumbando. Nesa casa contárenme que se casare un hermanu d'un bisagüelu mio con una moza que vivía ellí y emigraron p'América. Nun foi casu únicu. Per dambes rames de la mio familia cruzaron el fontán atlánticu bien de xente a facer les amériques.

Muncha xente asturiano emigró nel so día col envís de buscar un nuevu finxu'l cielu pa les sos vides. Embarcando nos nuestros puertos pa facer una travesía llarga y abegosa que los llevare a un llugar perlloñe onde intentar refacer la so vida y progresar. Dalgunos d'ellos consiguieron empicorotiase na fortuna y tornaron al so llugar de nacencia amosando la so bayura, los sos haigas... construyeron guapes residencies d'indianos y ayudaron tamién a ameyorar el so pueblu de nacencia. Pero otros, la mayoría, quedaron acullá nel continente americanu ensin poder tornar enxamás perdiéndose-yos el rastru colos años. Dellos tamién tastiaron l'agrín del fracasu y de la chancia. Yeren los "americanos del pote".

D'América aportaron tamién a nós dos productos qu'enraigonaron nes nuestres lloses, ayudando a matar la fame, y que llegaron a ser colos años auténtiques señes identitaries de la nuestra alimentación. El maíz y les fabes. El primeru entró pela primer vez na península al traviés del puertu de Tapia ya inda se conserva l'arca nel que vieno na Casona de los Cancio. Alimentó al ganáu, pero tamién a les persones coles sos farrapes, tortos y boroñes. De les segundes yá nos fala Xovellanos cuando nos cuenta que comiere nuna ocasión fabes con tocín, y col pasu los años fueron a convertise nel platu cimeru en reconocimientu de la nuestra gastronomía: la fabada.

La nuestra patria asturiana nun ye a entendese ensin les sos viesques, montañes y valles. Pero tampoco ensin la mariña y la mar. Y ye que la rosa de los vientos apuntó históricamente nel nuestru país en dos direcciones dambes atlántiques. Un aldu lleva a les orielles del norte al traviés del mar Cantábricu. Ellí atopamos les nueses xermandíes culturales europees, verdes y llentes. L'otru aldu apunta al oeste, onde milenta families de nuestro vieron colar parte de los sos fíos cuantayá. Pero nesti postrer casu, navegando pel mesmu océanu que rebautizáu en mar baña les nuestres costes. Porque pal oeste allúguense les otres orielles del Atlánticu.

martes, 16 de noviembre de 2010

Lleche recién.


Cuando Pericu Pelís vio cozcase a Ramonzón cola so boina terciada y les madreñes de clavos camentó qué patochada cabera-y andaría esnalando pela cabeza.
-Ayó, Pericu-
-¿Qué cuentes, Ramón?-
-Oi, que venía yo pensando si me podrís dar un pintu lleche recién-
-Si, hom, agora te lu apurro-
-¡Ca!, nun fai falta, gárrolu yo-
Y Ramonzón va y enclícase sol caldar de la vaca y entama zucar d'un tetu como si tal cosa.
-A, Ramón, ¿cómo se t'ocurre ponete a mamar la vaca, manín?- remuñó Pericu enfurruscáu-
-Cóime, ye bien práctico y de pasu nun te doi guerra...-
-Mira Ramón, yes un gochonzón y un puzcalabre. Asina que dexa de facer el tonto y yá tas colando-
-¿Qué ye que vas dicime que ta mas llimpio'l lleche que cates cola to mano que la que mamo yo cola mio boca, ho?-
Pericu Pelís nun gorgutó. Echó-y una güeyada como un rayu a Ramonzón que pescanció nel intre que yera meyor marchar d'ellí aína. Pero cuando s'alloñaba entró-y l'aquello y nun foi aguantase a dar la vuelta y retrucar:
-Amás, a la vaca tanto-y da que la cates tu o que la mame yo. Nun sé si cayerás na cuenta que nengún de los dos somos la so nación...-

jueves, 11 de noviembre de 2010

Selectividá política.


Arriendes de ganar unes elecciones, como ye de caxón, pienso que a los políticos que tuvieren d'ocupar los cargos correspondientes nes respectives conseyeríes había que-yos facer un esaminucu. Coses triviales y básiques pa ver per ónde andaben. Un pequeña preba escurro que podría ser la siguiente nel casu de la nuestra institución cimera d'autogobiernu:

-Economía y Facienda: estremar un mileurista d'un multimillonariu.
-Cultura y turismu: dixebrar una navaya de taramundi d'un portaaviones. Dir de Candás a Xixón ensin GPS.
-Salú y servicios sanitarios: curar un granu nel... fornicu.
-Mediu rural y pesca: cabruñar una gadaña y despegar una llámpara colos dientes.
-Educación y ciencia: un dictáu n'asturianu y otru na fala. Calentar una probeta con chisqueru por falta presupuestu.
-Bienestar social y vivienda: pagar una hipoteca col sueldu un paráu.
-Mediu ambiente, ordenación del territoriu y infraestructures: vivir al llau una incineradora y recitar darréu tolos tramos y obres pendientes de llicitar y d'acabar.
-Industria y emplegu: pasar una mañanina nuna oficina del INEM.
-Alministraciones públiques y portavoz del gobiernu: pasar cinco minutos falando ensin soltar una trola.
-Presidencia, xusticia y igualdá: asomase polo menos una vez al día a la ventana pa ver lo que pasa realmente na cai.

Como se ve un esámen chupáu que de xuro diben aprobar toos cola gorra.

lunes, 8 de noviembre de 2010

Buscando un campanariu.


El mio amigu Don Quixote de Caravia, el madreñeru andante y desfacedor d'entuertos, aprució l'otru día cabo la puerta'l mio caborniu xubíu nel so asturcón Rebalbín y afatáu col traxe tradicional asturianu como suel dir él.

-¡Ayó, Don Quixote!. ¿Qué te trai per equí?. ¡Cuantayá que nun te vía!.-
-Busco un campanariu, Xanu.-
-¿Un qué, ho?. ¿Un campanariu...?-.
-Pues sí, oyisti bien. Necesito un campanariu con una campanona de meter mieu pa garrame a ella y facela sonar hasta qu'atorolle, anque me tenga qu'encolingar d'ella y too.-
-¿Y por qué te dio agora por esa venada, hom?-entrugué-y yo un poco preocupáu pola so salú mental.-
-Pues porque vi ayeri acercase al nuberu con una pinta espantible, arreblagáu nuna nubona más prieta que los coyones d'un burru y más gafa que milenta cuélebres famientos, siguíos per una mar de nubes como enxamás viere.-
-¿Y pacia ónde diba con esi exércitu de rayos y truena?- entrugué-y yo entamando a esmoleceme enforma polo que me taba contando.-
-Pa cubrir Asturies de finxu a finxu ensin dexar nin una regallina de bocana. Vien enberriacáu a descargar tola metralla nubera enriba nós.-
-Pero, ¿por qué nos garró de sópitu esa zuna?. ¿Qué ye lo que-y fiximos?-.
-Pues la zuna garrónosla por xostrones, desdexaos ya inútiles. Y a él nun-y fiximos nada. Cenciellamente nun fiximos, nin facemos, nin llevamos traza de facer. Y esti país fúndese na olla más enllamargada y fonda mientres cruzamos los brazos y xiblamos como si con nós nun fuere la cosa. Esi ye'l motivu del so encabritamientu, sigún me comentó cuando-y echare una voz entrugándo-ylo.-
-Pues amigu madreñeru andante, pámique voi acompañate na busca d'esi campanariu con esa campanona descomanada y encolingame contigo d'ella hasta francer el mayuelu de puru cutir. Porque si esperamos porque la xente esconsone y se ponga con remangu a llevantar esta patria esgoncipliada va vaganos, compañeru. Asina que va ser más rentable y rápido buscar la manera d'esconxurar al nuberu, porque sinón la nube que nos va arreflundir enriba va ser histórica...-

Y p'allá empobinemos Don Quixote de Caravia y yo, entainando tolo que pudimos, pero inda nun atopemos campana lo bastante grande como pa tinglar y esconxurar de manera afayadiza la que se nos avecina...

jueves, 4 de noviembre de 2010

El sincretismu asturianu.


Si dalgo caracteriza'l mundu espiritual asturianu ye'l sincretismu cristianu-paganu. De magar va axeitándose'l reinu asturianu, va tresnándose esi sincretismu relixosu que llega hasta güei ente nós.

Los enterramientos de Pelayu y Favila son una bona amuesa d'ello. En dambos casos escoyeron llugaes sagraos precristianos. La ilesia d'Abamia en Cangues d'Onís, tumba del primeru, ta allugada fuera del pobláu nun campu tumular y a pocos metros d'un dolmen anguaño desapaecíu. Nel casu del segundu, tamién la ilesia de la Santa Cruz ta allugada, nesti casu, enriba un túmulu y dende'l so interior pue vese'l dolmen que facía de cámara funeraria. Tamién hai autores que nun descarten que'l llugar de Cuadonga, cuna del reinu, fuere un llugar de cultru precristianu.

Casos de sincretismu tenémoslos abondos si nos ponemos a xurgar nel nuestru pasáu y cultura. Ehí tenemos tamién el vezu d'allugar los texos al llau de les ilesies, o qu'una manera d'esconxurar al nuberu seya tocando la campana de la ilesia. Si nos ponemos a reparar en mazcaritos como los sidros o el guirria ponguetu tal paez que fueren reminiscencies druídiques o de xamanismu.

Tovía anguaño ye bien corriente la utilización de símbolos cristianos y paganos como protección contra los más diversos males. Ehí tenemos les piedres del rayu o la culiebra, les cigües, pero tamién les cruces y les medalles con santos o vírxenes. Llevamos a bendecir el coche a Cuadonga y prendemos calabaces güeques na viéspora de tolosantos. Porque actualmente'l sincretismu de los primeros tiempos onde foi fraguándose'l calter simbólicu y espiritual asturianu sigue vivu ente nós, magar nun nos demos cuenta d'ello davezu.

Poro, una xera bien importante ye acoricar y curiar tou esi bagaxe cultural, esa guaña identitaria que collabora a defininos como pueblu. Cuando por desdexamientu o por zuna, dalguién esborria un dolmen, una capiella medieval, o acaba con un texu centenariu, ta realizando tou un atentáu cultural pa col pueblu asturianu. Y, desgraciadamente, estes actuaciones tán produciéndose con demasiada frecuencia ente nosotros.