martes, 19 de septiembre de 2023

Tresalez la seronda

Qué guapa ye la seronda
cuando vien bona collecha,
pa pañar nes pumaraes
y dir pal monte a la gueta.
¡Ixuxú!. ¡Yá tresalez la seronda!.
 
Cuando sientes cantar, rinflar y gritar ye qu'anda pela viesca Dayuri Espi la Mariñana. Y cuando sientes madreñar y ves asomar perriba los bardiales el picu d'una montera, ye que caleya pequí Lluis de Turiellos.
 
-¡Ayó!. ¿Pa ónde  caminais, ho?. 

-¡Qué tal, Xanu!. Pues pequí ando yo gargoliando y rinflando, pa nun perder la costume.

-¡Hola, cho!. Pues, como fai un día soleyeru, garre'l palancu y salí a espansionar pel monte.

-Veo que apruciestis los dos a la puerta la seronda...

-¡Yo muncho me presta la seronda. Yá dende rapacín. Los colores conque se viste la viesca per estes dómines son inigualables. Toa una pintalarrama de matices. Prestosísimo pa ver y pa zampuxase nello -dixo Lluis.

-Y yo, como teo un castañéu p'allá arriba, préstame ver cómo van quedando los oricios pa ver si pue haber bona gueta -puntualizó Espi.

-Pues sí. Empobinamos pa coyer la collecha. Y yo hai dos coses que rescamplen pal mio gustu. Una ye la pañada nes pumaraes, el mayar, tastiar la sidra'l duernu, y meter el zusmiu nes pipes pa que vaya tresnado la sidra. La  otra, andar a la gueta pel monte. Facer amagüestos, o cocer potaes de castañes, iguar potaxes...¡Préstame pola vida, cóime! -comenté yo.

-¿Y nun nos entrugues por nada de lo que pinta pela villa, hom? -díxome Lluis chisgándome un güeyu.

-¡La vircha, claro! -contesté-y yo.

-Pues mirái, voi entamar yo -permedió Espi-. Pues ello ye qu'enagora nun s'apagaron los rescaldos de la espantayada del arzobispu nel Día d'Asturies. Esti señor, aprovecha la pedricazaña que da en Cuadonga pa turriar escontra too y toos. Pero dende un asitiamientu  ranciu y ultramontanu. 
 
-Claro. Y como Barbón anecia en dir a esa pedricazaña como representante institucional, pues déxanos a toos humildaos a los pies del ensontanáu esi. Y, pa rematala, lo que rescampla per dayuri d'esi día ye esto que comentamos, porque acaba atapeciendo a tolo demás -añadió Lluis.
 
-Esto que pasa n'Asturies ye digno d'estudiu -comenté yo-. Pámidea nun hai nenguna autonomía que, al celebrar el so día, pase lo d'equí. Y destacar a los güeyos de tol mundu como la risión autonómica nun ye nada bono, miániques.
 
-Otru fechu que ta amechando estos díes ye lo de poder espresase nes llingües estatales non castellanes nel Congresu. Pal catalán, eusquera y gallegu van pone-yos traductores. Pa les que nun son oficiales, como l'asturianu o l'aragonés, lo qu'intervengan van tener que gastar parte del so tiempu n'autotraducise, lo que fai que tengan menos tiempu d'intervención y, polo tanto, una discriminación clara -dixo Lluis.
 
-Y güeyu que, nesti casu caberu, el que nun seyan oficiales ye una sida que lleva una xigomencia. Porque, si quixeren, podríen axeitar el reglamentu de manera que funcionare como les llingües oficiales -puntualizó Espi-. Bono y casi sobra dicivos que pa  la drecha  españolísima too esto d'usar otru idioma que nun seya'l castellanu nun son má caxigalines y pasen d'ello dafechu.
 
Quedé  yo empapirotiáu colo que me taben contando Espi y Lluis. Y referviendo sobre ello, póngome yo:
 
-Usar idiomes minoritarios como'l nuestru nes instituciones da-yos reblanea. Como usalos nos medios d'información, nos centros educativos y la universidá...Y toi atalantando yo que diba ser un tanto aquello sentir falar n'asturianu nel Congreru y nun lo facer na Xunta Xeneral o nos ayuntamientos de nuestro. Barrer la nuestra corrada sedría prioritario. Pero yo en too esto que se cuez na nuestra tierra alrodiu del asturianu veo munchu posturéu y colleches mui ruines, por dicilo asina, yá que vien la seronda.
 
-Y el finxu central hai que lu tener siempre presente, que ye la fala na cai, nel trabayu, nel mercáu...en tolos sitios au desendolcamos la nuestra vida cotidiana. Ehí ye onde, a la postre, va decidise'l futuru del idioma. Y dígo esto porque davezu asocede que los discursos reivindicativos céntrense nes picorotes sociales, pero la base, los aruelos de los falantes, queden apostalgaos -dixo Espi.
 
-Estos díes pasó otru fechu que sirve pa exemplificar guapamente'l desastre qu'acute a l'Asturies d'anguaño -comentó Lluis-. Ello ye que'l gobiernín nun quier competencies ferroviaries. Nada nuevo, siempre fueron los nuestros gobiernos roceanos p'asumir competencies. Yá se sabe, si nun faes nada nunca nun t'equivoques. Y resulta que Renfe quitó trayectos col perxuiciu bultable pa los usuarios. Entós el nuestru gobiernu dixo que nun podía facer nada, porque ¡nun tenía competencies!. ¡Nun me digáis que nun ye pa espeyalo nuna película de risa!. ¡Por favor!.

-Bono. Pues calienta un poco yá'l solín y figúraseme que ye un momentu afayadizu pa tomar unos culetinos so aquel carbayu, ¿qué vos paez? - brindé yo a Espi y Lluis.

Sobra dicivos que-yos prestó pola vida la propuesta. Asina que punxímonos a ello mientres siguíamos charrando y esfrutando d'esta mañana tán prestosa...