jueves, 31 de octubre de 2019

L'amagüestu de la Nueche d'Animes

La mañana de la viéspora del Día de Tolosantos presentóse sele y l'agua que cayera'l día anterior dio pasu a un día ñublu con llugaes. Una mañana afayadiza entós pa empobinar a caleyar pel monte.

La viesca ta llento y la muga baña árboles, felechos y caminos tapizaos poles fueyes de les castañales, los carbayos, los abedurios, les fayes...

Tamos metanos la época de la gueta. Oricios esbillaos en suelu. Otros inda ensin esbillar. Castañes sueltes. Dacuando sientes el ruíu d'un oriciu qu'una castañal suelta. Pues pañar tranquilamente. Col palu remueves la foyarasca y asomen castañes bien curioses. Esti añu hai bayura de castañes en monte. Práuticamente vas faciendo la rebusca con sólo agachate a pañar.

L'agua que cayó'l día anterior fai qu'espoxiguen les cogordes, dalgunes descomanaes. Ves una amanites pequeña, setes lluciendo unos chapinos bien grandes, peos de llobu per ende...

Va pasando la mañana. Pali que pali, pañes unes ambozaes de castañes y tornes pa casa. Pela nueche tocará facé l'amagüestu que per estes feches ye ferial de la nuestra cultura.

La mañana de la viéspora del Día de Tolosantos precede tamién a la Nueche d'Animes. Y pela tarde o yá entrada la nueche yera tradición facer un amagüestu. Si restallaba dalguna castaña yera una ánima que salía del purgatoriu. Nun se comíen toles castañes, pues había que dexar delles pa les ánimes que diben percorrer pela nueche los caminos y llugares onde vivieren.

Poro, dexábase-yos a les ánimes daqué pa comer, agua pa matá la sede. Y lluz pa orientase. Una lluz que s'iguaba con calaveres feches con calabaces o ñabos agüecaos y una vela dientro prendida.  Tampoco nun faltaba quien usare una calavera de verdá.

Son les solombres del atapecer y de la nueche yá entrada momentos amañosos pa facer trastaes metiendo mieu. Marutándose. Ximielgando les calaveres allumando tres d'una sebe, nun requexu del camín...Tamién ye tiempu de que los rapacinos pidan l'aguilandu y reciban dalguna llambiotada.

Pero vamos tornar a lo d'enantes. Al amagüestu. Antaño la mocedá axuntábase en monte a guetar y podíen facelu ellí mesmo. Hoi lo más corriente y facelu en casa. Y asina cumplir con una tradición vieya. Que vien ser tamién como una comunión. Nos vieyos casañeos onde yá guetaben los antiguos, facémoslo nós anguaño. Y siguimos comiendo les castañes d'esos castañeos amagostaes, como les comíen ellos.

Como tamién siguimos agüecando calabaces y ñabos pa facer calaveres con veles enceses dientro. O como trebeyamos dando dalgún qu'otru axorizu a un vecín despistáu. O como dalgunos guah.es siguen pidiendo l'aguilandu.

Faciendo un xuegu fácil de pallabres, la Nueche d'Animes tradicional resístese a morrer. Y mientres haya xente, anque seya unos pocos garrapiellos d'ello, con enfotu en preservar les nuestres tradiciones, miániques que va siguir viva. Y hasta, por qué non, llograr col tiempu que torne a tené'l puxu d'antaño.