jueves, 30 de septiembre de 2010
Les fases de la fola.
Los movimientos sociales y les inclinaciones ideolóxiques de la xente vense afectaos, a vegaes y a lo llargo del tiempu, por procesos cíclicos. Puen asemeyar como les fases d'una fola. Dende'l so mayor grandor hasta llegar a ruxir donda como espuma esnidiando na superficie del agua.
Durante la transición al actual sistema políticu y durante bastantes años desque echare a andar la Constitución la reivindicación de les identidaes nacionales de los pueblos qu'igüen l'Estáu vivieron una época d'esporpolle y viéronse con bonos güeyos per abondos ciudadanos, medios de comunicación y clas política. Foi la fase cimera de la fola qu'unos supieron aprovechar y otros -nós por exemplu- non.
Pero nestos últimos años obsérvase un cambiu de tendencia. Les andanaes condenatories hacia les reivindicaciones nacionalistes "perifériques" medraron en númberu considerable. Aperríllase contra elles ensin contemplación dala dende los medios de comunicación más potentes y organizaciones de toa mena. El discursu d'una parte importante de la clas política tiróse de calón a participar nesta cruzada de descalificaciones y demonizaciones. Bucando los apoyos y sopelexando'l so discursu fundamentalmete naquellos países más fuertemente venceyaos al ideariu centralista y uniformizador dientro de los que formen l'Estáu y ensin renunciar a qu'espollete lo más posible naquellos otros onde la mentalidá nacionalista llariega tien más raigañu. De resultancies d'elli, l'efectu sobre la población entama a medrar y dar los sos frutos.
Aportemos asina a los tiempos d'anguaño au la fola va perdiendo puxu y menguando de tamañu. Nos llugares onde nunca tuvo un desarrollu curiosu tal paez que ye un simple fervor d'espuma ensin mayor importancia. Les circunstancies más afayadices pal desendolcu nacional d'años pasaos camudaron nun terrén onde se multipliquen los pilancos y les dificultaes de toa frasca.
Tamos nestos tiempos empozaos nuna dinámica negativa pa les reivindicaciones nacionalistes. Aquelles naciones que nel so día llograren facer, anque fuere en parte los sos deberes, reciben les truñonaes d'aquellos que con bayura de medios puxen por convertir esti Estáu de nuevo na mapa del centralismu y l'uniformismu. Pero les erbíes coles que llograron dotase años atrás sírven-yos pa poder enfrentase al procesu ya inda pa garrar más conciencia de resistencia pa colos enviones a que les tan sometiendo. Nel casu de la nuestra, onde nunca consiguimos afitar un movimientu de defensa del país con brenga y qu'algamare a implicar a grandes capes de la población, la situación vuélvese casi dramática.
Nel nuestru casu, tamos yá somorguiaos nunes dómines onde se trata de valtar definitivamente cualquier pegollu que tenga pola identidá nacional asturiana. Intenten col mayor descaru achaplar la nuestra cultura camudándola descaradamente pol flamenquismu, la tauromaquia ya'l casticismu españolista. Desaniciar definitivamente la llingua llendando los drechos de los sos usuarios mui per baxo de los qu'utilicen el castellanu. Convertir la histórica Xunta Xeneral nuna ximuestra de lo que debiere ser una institución respetable d'autogobiernu que namás que paez tar pa estrincanos a impuestos pa caltener chiringos y enchufes y casi más nada, consiguiendo asina llevantar el refugu de la xente en vez del so apoyu. Y asina un llargu etcétera.
Nestes circunstancies, nun queda otra salida que mentalizase en qu'hai que trabayar n'andecha por consolidar lo poco que consiguimos nestos últimos años axeitar, atropando les poques fuerces y recursos que tenemos pa tornar lo que nos vien encima. Echar una gabita a les organizaciones que trabayen nes diverses estayes de la nuestra cultura. Blindar lo poco que tenemos avanzao nel camín de la normalización y recuperación de la nuestra llingua. Siguir enfotándonos en construir los nuestros propios ámbitos d'acción social y política, pero siempre abiertos a los sectores más dinámicos y argutos de la sociedá asturiana.
Y tener bien presente que toca resistir con más enfotu que nunca. Porque van venir unos años abegosos, con unos emburriones descomanaos pa esbarrumbar lo poco que llogremos construir hasta güei. Vamos atravesar la parte gafa del ciclu. La fase baxa de la fola. Pero nun va durar siempre y dalgún día va volver a xorrecer. Entrín y non, a ver si somos a salir airosos d'estos tiempos visiegos.