miércoles, 28 de abril de 2010
Asturianismu
L'asturianismu nun ye de güei. Restrexando pela historia nuestra podemos alcontrar personaxes, momentos y movimientos acordies con esta definición.
Cualquier asturianu d'anguaño identifica l'asturianismu con una defensa de lo asturiano. Pues ser llingüística, cultural, política, etc.
Pudiere paecer como lo más normal que los asturianos defendieren les coses de so. Pero esto nun sucede siempre. Incluso cuando nos referimos a cuestiones identitaries (llingua, historia, patrimoniu, cultura...) rescamplen actitúes que bancien de la indiferencia hasta la hostilidá hacia lo propio.
Poro, arrecoyer la herencia histórica del asturianismu ye daqué imprescindible pa toes aquelles persones que se nieguen a qu'Asturies seya una simple demarcación xeográfica norteña ensin conteníu identitariu nengún. Realmente, nin identitariu, nin políticu, nin económicu, nin nada: un sitiu despersonalizáu ensin más y en manes de cualquiera menos nes propies.
L'asturianismu modernu naz a mediaos de los años setenta del sieglu pasáu. Ya'l so finxu de referencia asitióse na reivindicación de la dignificación, difusión y esporpolle de la milenaria llingua asturiana. Una querencia que nun nació de la nada: ehí tenemos los casos de Xovellanos y la so hermana Xosefa, Caveda, Acebal, Marirreguera, H.unquera Huergo y tantísimos otros.
El rei Alfonsu II fundó na ciudá d'Uviéu el monasteriu de San Pelayu, conocíu actualmente col nome popular de "les pelayes" poles monxes qu'ellí s'alluguen. Y ye precisamente esti monasteriu'l que va ser la sede de l'Academia de la Llingua Asturiana. La historia del Reinu d'Asturies fusionada cola reivindicación de la nuestra llingua nestes dómines que protagonizamos y vivimos.
Quiciabes teamos delantre de tou un símbolu pa enfonanos nel futuru: l'ayeri abellugando'l güei p'algamar el mañana. L'asturianismu alita y tenemos de facer que , pasiquín a pasu, anque adulces, avance. Hai que siguir puxando y tando ehí.