lunes, 23 de agosto de 2010

De calzaos de madera.


La bayura actual que tenemos en mercáu a la hora de protexer los pies ye bien reciente. Antiguamente poques posibilidaes tenía la xente a la hora de vestir y calzar. Nel nuestru país, por aciu de la muga, espoxigaron los calzaos de madera llegando dalgunos hasta güei mesmamente.

Nun voi descubrir nada nuevo nel tema les madreñes. La protección por escelencia durante abondes xeneraciones pa triar per praos, caleyes enfolleraes, etc. La versión que conocemos anguaño con tres tazos y pa calzar con zapatielles ye la más moderna. Y como resulten afayadices pa tener a la puerta casa nes zones rurales o nes cases con corrada onde nun precises cambiar de calzáu pa salir de casa, valió-yos p'aguantar endagora'l tirón de los tiempos modernos y nun desapaecer. Magar les consideremos mui nuestres tamién les usen gallegos, cántabros y lleoneses, ente otros sitios.

Enantes d'elles hebo otres, güei yá en desusu que yeren les llamaes d'escarpín por ser esta zapatiella blanda y tradicional la que se calzaba con elles. Teníen la boca más estrecha y abrigaben más el pié, y en vez de dos tazos alantre llevaben ún sólu en forma de barra corrida.

Pero nun escosen equí les alternatives del calzáu de madera. Tamién hubo ente los nuestros antepasaos el usu del zuecu d'una pieza de madera ensin tacones alantre. Y tamién s'usaron los zuecos fechos a manera de bota o zapatu de cueru con suela de madera, mui tradicionales na vecina comunidá gallega y de los qu'hai tamién referencies en llugares zamoranos.

El "Diccionario General de la Lengua Asturiana" de García Arias muéstranos na entrada "galocha" un significáu atopáu en Llangréu pa referise a un zuecu con suela de madera y empeine de cueru con una argolla metálica que nos recuerda, en cierta manera, a los escandinavos.

P'acabar recuerdo apocayá navegando per internet tener lleío la noticia de qu'un coleccionista pagare unos miles d'euros en Os Ozcos por unes pieces que vendríen a ser un "eslabón perdíu", yá que sedríen una especie de pasu intermediu dende'l zuecu a la madreña.