martes, 10 de junio de 2025

Camín de San Xuan

 Avanzamos pel branu y vamos  camín de San Xuan, que marca'l solsticiu de branu. Pasó esta mañana pela  viesca Don Quixote de Caravia, enfurruñáu él,  y punxímonos a charrar.

-Traes cara de pocos amigos, Quixotín...
 
-¡Ca! ¡Como pa nun la trayer! ¡Colo qu'acaba de pasar na enseñanza asturiana!
 
-¡Coime! ¡Cuenta, hom! ¡Cuenta...!
 
-Pues qu'anduvieron los docentes estos díes de fuelga y movilizaciones pa demandar una serie de reivindicaciones, que los del gobiernu tienen el sector fechu una llaceria. Los sindicatos punxéronse a la cabeza, pero acabaron vendiéndolos. Y eso encabrita muncho, ¡rediola!
 
-Ye curioso que'l discursu de les izquierdes nos encamiente que'l dineru que recauden ye pa gastalo en coses como educacion o sanidá, pero dempués anda la xente de lo público enfurruscao...
 
-Sí. Y nesti casu la cosa amuesa lo tracamundiao qu'anda too neso de la política y el sindicalismu. Porque'l gobiernu asturianu ye d'izquierdes. De los cinco sindicatos que dexaron tiraos a los docentes, tres son d'izquierdes. Y, pa rematala, les dreches ofrecieron los sos diputaos p'ampliá'l presupuestu y poder atendé les reivindicaciones del seutor. Y coinciden tamién con bona parte d'él en qu'esti procesu zarrose'n falso y con resultaos bien probes.
 
-Y toi pensando yo que, con esti tipu tracamundios, dempues vienen eleiciones y hai xente de les izquierdes qu'echen les manes a la cabeza porque xuben les dreches y tamién la ultradrecha. Pero ¡rediola! ¡si-yos tán abriendo ellos les puertes de par en par!
 
-Claro, Xanu, porque los fechos canten qu'atorollen y, en casos como ésti, tal paez que los papeles tán cambiaos y les izquierdes frayen a los trabayadores mientres que les dreches ofrécense a echar una gabita...
 
-¡Hai, hom! ¡Cómo anda'l patiu, amigu Don Quixote! A too esto, y por falar de coses más prestoses, vamos camín del solsticiu de branu y de la nueche de San Xuan.
 
-Pues sí, Xanu. Coles fogueres y la so carrapotada de tradiciones. Poque'l solsticiu de branu llévanos en pelondín a tiempos remotos y a civilizaciones que dexaron una buelga qu'aportó a nos al traviés de milenios...
 
-Como tovía tenemos vagar pa ello, tenemos que dir sopelexando pente toles amistaes de la viesca Dayuri que  vengan a aconceyar  p'axuntanos toos na danza alredor de la foguera que vamos entamar per equí. Que ye una manifestación d'hermandá bien prestosa que tenemos que siguir conservando.
 
-Eso ta fecho. Hai qu'echar voz per tolos requexos del nuestru país p'axuntanos na danza. ¡Y p'acabala bien! ¡Qu'otra tradición, vamos llamala asina, yera echar ixuxús, ronques, y acabá la xermandía a palos!
 
-¡Sí que ye verdá, Quixotín!. Pero tenemos que tené xacíu. Los palos, y bien gordos, tenemos que los reservar pa solmena-yos los llombos a tantos fartones y vendíos como tenemos pela nuestra tierra. ¡Qu'esos sí que merecen una bona tundia!
 
-¡Cuanta razón tienes, Xanu!. Y agora voi despidime, que quiero enfilar monte arriba pa espansionar y reponer fuerces, qu'hai enguedeyos que resolver a embute per tolos requexos del país...
 
-Pues ¡hasta la prosima visita, amigu! ¡Y alcuérdate d'avisar p'axuntanos a danzá la nueche de San Xuan...!
 
-¡Nun te preocupes, Xanu! ¡Qu'eso nun lo escaezo...!