sábado, 9 de mayo de 2015

Les lletres alfa y omega de la bandera asturiana

La bandera asturiana actual nació nel añu 1.808 a propuesta de Xovellanos como emblema pa guiar a les tropes asturianes tres el llevantamientu escontra la invasión napoleónica.

Pero la propuesta del polígrafu xixonés fundía les raíces na nuestra historia. Poque la cruz foi'l signu representativu del Reinu Asturianu, yá de magar la enarbolare'l propiu rei Pelayu na Batalla de Cuadonga.

Usáronse yá dende entós cruces de dos tipos. Una de tipu griegu colos brazos simétricos, como la de Los Anxeles, y otra de fechura romana como la de La Victoria, col brazu vertical más llargu na parte inferior que'l llargor de los otros.

Dempúes tenemos representaciones de cruces asturianes en miñatures de códices medievales (Liber Testamentorum, p. ex.). Hasta que remaneció l'emplegu na forma de la Cruz de La Victoria, como emblema identificativu de toa Asturies, a principios del XIX como escribí enantes.

Pero hai una constante en toes estes representaciones. Y ye la de les lletres griegues alfa mayúscula y omega minúscula colgando del brazu horizontal. Repítense siempre y son un elementu perafitáu históricamente nes representaciones de les nuestres cruces, que puen variar, pero non les lletres que permanecen inalterables. Como botón de muestra pongo la semeya d'esta entrada, que ye una cruz (tipu de La Victoria) perteneciente al reináu d'Alfonsu III el Magnu.

Por tolo anterior, Xovellanos acertare dafechu al incorporar les lletres alfa mayúscula y omega minúscula a la bandera, arrecoyendo asina una tradición que se remontaba a les dómines del nuestru reinu.

Anguaño, una parte de la izquierda utiliza n'Asturies una bandera perasemeyada a l'asturiana, ensin les lletres alfa y omega, y col añadíu d'una estrella colorada na parte superior izquierda. El paecíu lleva a vegaes a confundiles como versiones de la mesma bandera, pero esto ye un error. En realidá trátase de banderes claramente estremaes, pese a que la semeyanza pueda llevar a la confusión. Porque nun casu tamos ante unos símbolos representativos d'un movimientu o pensamientu políticu determinaos y, nel otru, ante una simboloxía qu'abarca a tola comunidá nacional asturiana, independientemente del pensamientu políticu de cadún.