viernes, 22 de mayo de 2015

La herencia asturiana

Tenemos los asturianos de güei una herencia onde nos dexaron los que nos precedieron un llegáu descomanáu pa curiar y tresmitir, una auténtica bayura verde y atlántica, arriendes de cultural, llingüística ya histórica.

Nel nuestru quiñón heredemos  montes de fayes y carbayos, texos sagraos, fontes, regatos y ríos, osos, llondros, esguilos, faisanes... Vien nél la mar, les foles, los cantiles, les sableres y xigales, l'ocle y la guaña biolóxica de les agües... Déxanos mayaos onde pastia la reciella, llendes onde suenen les esquiles de les vaques y naciones...

Pero nun escosa ehí la bayura heredada. Suenen los pingolexos de les cueves como sones melgueros d'arpa y, a la lluz de les llinternes, aprucen a los nuestros güeyos bisontes, ciervos, caballos... que nos enxerten nel arte rupestre franco-cantábricu. Y, albintestaste, asomen los coteros colos sos dólmenes y axugales. Amuésanos Peñatú'l camín que sertaferiaron los de mui antiguamente. Retumben nos muruecos de los castros los ixuxús ástures. Y enagora güei mazcaritos y aguilandos recuérdennos que conservamos nos megollos el biltu de cuando yéremos tribu...

Ruxen con fuerza los tabayones de Cuadonga, el más guapu bierzu nacional que viere l'home dayures. Upense les xoyes del arte asturianu coles sos piedres como bixos rescamplando pente la natura de milenta matices verdes. Rinchen los caballos de Gadaxera esfronándose en Quirós col enemigu. Reposen los nuestros reis nel panteón de la catedral, abellugu de la nuestra alcordanza, cola so Cámara Santa, coles cruces de Los Anxeles y La Victoria... Resístense a morrer los escatafinos del castiellu de Tudela. Queden inda les güelgues d'Agelaci, Peláez, Urraca: l'enfotu secular por nun nos sumir nel tenebreru del olvidu...

Y tenemos les mayores xoyes qu'atesoren los pueblos. Les erbíes que-yos permiten comunicase y ver el mundu d'una manera privativa. Tenemos el nuestru propiu patrimoniu llingüísticu a preservar y tresmitir a les xeneraciones vinientes: l'asturianu y l'eonaviegu.

Procede nestes dómines facer una especial renombranza de la declaración de guerra al mayor exércitu de so tiempu, allá cuando'l sieglu XIX facía galanes. Y de la bandera cola mesma cruz qu'enarbolaren, allá de los tiempos nel medievu, los antepasaos pa enfrentase tamién al mayor exércitu del so tiempu. Siempre nos tocó'l mayor exércitu enemigu del so tiempu, del nuestru tiempu, pa  face-y frente. Y siempre llogremos sobrevivir y permanecer.

Porque tamos en Mayu, el mes onde rescampla un día heriocu marcáu con lletres d'oru na nuestra herencia histórica. Un día 25 del añu 1.808. Tornó entós a arruxidar l'ixuxú. La brenga. L'enfotu por resistir. Un aniversariu que nos recuerda la llucha de los nuestros antepasaos por francer el xugu del invasor.

Siempre sobrevivimos al traviés del tiempu los herederos del país de la bayura verde, magar nos enceten los más fuertes y poderosos en cada ciclu históricu. Somos depositarios d'esta guaña atlántica de viesca y orpín, de mar y nordés, de serenes y xanes. Y tanta bayura ye una ferrería au se forxa un calter que nun aferruña'l tiempu. 

Correspuéndenos a nós dexar les ayalgues recibíes a los que nos sucedan. Ye'l nuestru deber curiar y tresmitir la nuestra herencia asturiana recibida a les xeneraciones vinientes. La patria milenaria. El paraísu onde xorrez la viesca y gargolia l'agua. El patrimoniu natural, cultural, históricu y llingüísticu de los que somos herederos anguaño. Y perpetuar d'esta miente la vida d'esta tierra pa que permaneza y alite "in saecula saeculorum", como reza nos documentos de mui antiguamente...  
***************************************************
P.D: esti martes pasáu fallecía Xaviel Vilareyo Villamil. Escritor n'asturianu y eonaviegu y potenciador del cine asturianu. Gran defensor de Les Asturies, de la so historia y cultura, y referente del asturianismu/nacionalismu contemporanios. Déxanos la fonda güelga del so llabor pa cola patria asturiana. D.E.P.