miércoles, 1 de abril de 2015

El Pindal, Areo, Peñatú, Ötzi, Aramo...



El hombre primitivo astur (y acaso cántabro) tiene un pasado histórico muy acusado vitalmente. Es cuando cazaba osos y mamuths prehistóricos, y cuando quizás tuvo un matriarcado en su organización. Aún nos quedan en Asturias restos de aquella civilización. O, por lo menos, restos de la mentalidad de aquella civilización. ¿Quién puede decir que no hubo tal civilización?. ¿Y Altamira?, ¿Y el Pindal?". (María Josefa Canellada. Folklore de Asturias. Ed. Ayalga. 1.983).

Si'l testu anterior lu escribo yo o cualquier otra persona que nestes dómines amuese'l so interés pol pasáu históricu, cultural o étnicu asturianu, camiento que nos daríen como panzorru, y los calificativos colos que nos podríen despachar nun sedría conveniente reproducilos. Pero ye d'una persona, fallecida yá,  ayena a tou nacionalismu identitariu asturianu, pero enfotada en pescudar sobre Asturies y la so llingua. Tien el testu 32 años nada menos.


Tenemos un pasáu étnicu, cultural, de civilizaciones, impresionante. Y nun ye descartable que parte del universu d'idees y creencies d'aquelles dómines aliten güei ente parte de la nuestra población, anque seya sólo un llixu d'elles. Ehí ta la mitoloxía, la guaña de creencies máxico-relixoses, la melecina popular (fungos, yerbatos...), etc.


De la época de los pueblos recolectores y cazadores quédanos la gran riqueza cultural del arte rupestre. Un arte que s'engloba dientro d'una fastera cultural franco-cantábrica, una antigua civilización qu'algamó a lo qu'actualmente conocemos como Asturies. Xente estudioso d'estos temes afirma que la base poblacional d'estes tierres norteñes vien d'aquelles dómines y que, más que sustitución, hubo mezcla o evolución cultural col pasu del tiempu.


Les etapes del neolíticu, el cobre y el bronce, tienen ente nós escatafinos abondos. Necrópolis tumulares como les del Monte Areo, La Cobertoria, o la Borbolla. Mines prehistóriques de cobre nel Aramo. El pastoriar ya'l llabrar la tierra vien d'aquelles dómines. Y tenemos una representación gráfica magnífica del pasu a la xerarquización de la sociedá nel ídolu de Peñatú, onde un puñal xunto a la figura señala que tamos ante un cabezaleru.Y la posición de les otres figures representaes cabo l'ídolu, recuérden mesmo a la posición del baillín y les danzantes del Corri-Corri. 


Hai años descubrieron el cuerpu momificáu pol xelu d'un home de los tiempos del neolíticu y el cobre nos Alpes italianos que bautizaron como Ötzi. Llevaba arbíes de piedra (puntes de flecha, puñal), y un hachu de cobre. Un estudiu xenéticu con más de tres mil voluntarios amosó que 19 teníen parentescu con él. La estatura yera de 1.60 cm., los güeyos marrones, el pelo castaño, sacáron-y hasta una reproducción de cómo sedría (semeya del post). Unos rasgos que nos resulten familiares, magar los milenios trescurríos y los 1.500Kms aprosimaos de distancia al llugar au apaeció. Llevaba un recipiente de corteya d'abeduriu con plantes y fungos medicinales. Tamién yesca, pedernal y pirita pa facer fueu. Tenía tatuaxes abondos. Toos ellos elementos culturales fácilmente reconocibles na actualidá y, dellos, utilizámoslos anguaño.


Pensar que tou esi pasáu étnicu y cultural sumióse nel tiempu ye un error. Porque cuando garramos dalgún fechu cultural y tiramos del so filu, hai vegaes que podemos recular pacia époques casi remotes. Ehí ta la cigua (representación d'una clica) o'l sentíu máxicu de la fañagüeta femenina. Cuando nos vieyos llares asturianos queríen espantar al diañu, una manera yera qu'una muyer-y la enseñare pa que marchare. Pues tenemos nel Pozu'l Ramu un panel llaráu d'elles. Y tamién tenemos nesta cueva representaos seres zoomorfos, metá humanos, metá bisontes. Unes representaciones que güei reviven n'antroxos de les nuestres mazcaraes (zamarrones, guirrios...). Al rei Favila enterráronlu na ilesia de la Santa Cruz, construida enriba un túmulu con dolmen, que daquella inda yera un sitiu sagráu. Nel sieglu diecinueve la xente garraba tierra d'esi túmulu porque yera bendito. Al rei Pelayu enterráronlu notra ilesia, la d'Abamia, allugada xunto a otru túmulu dolménicu. Dibuxos  en ziszás que podemos ver decorando horros apaecen nes llábanes dolméniques o nel yá mencionáu ídolu de Peñatú...


Nun ye caxigalina dala lo qu'escribiere nel so día María Josefa Canellada. Nun ye echar la imaxinación a esnalar considerar que, dientro del nuestru bagaxe identitariu, hai elementos anteriores inda a la edá del fierro. Notros sitios tiénenlo claro y aquelles civilizaciones considérenles como antecedentes suyos. Equí somos más modernos y, fundamentalmente, muncho más acomplexaos. Tarrecemos  recular nel pasáu p'alcontrar raigones nuestros. Y, pa bien de xente, con bautizar como celta, prerromano, romano, o tardorromano a lo que van atopando per ende, yá consideren que cumplieron sobradamente.