jueves, 9 de abril de 2015

Antropomorfos, Cernunnos, el Busgosu...


Les representaciones antropomorfes son perantigües na historia de la humanidá. Les antigües cultures qu'espolletaron n'Asturies dexaron güelga d'elles en xacimientos, na nuestra toponimia, y algamaron les nuestres mazcaraes y mitoloxía.

Nel paleolíticu tenemos  representaciones antropomorfes nel Pozu'l Ramu con dos seres, home y muyer, con cabeces de bisonte. Otru antropomorfu atopámoslu na cueva de la Peña de Candamo. Y dientro del arte mueble, alcontramos la venus de Les Caldes, n'Uviéu (semeya de la entrada), una figura grabada nuna asta representando una muyer con pezuñes y cabeza de cabra.


Una de les divinidaes celtes yera Cernunnos, representación qu'axunta rasgos humanos con unos cuernos na cabeza. Tenemos resclavos d'esti ser  en topónimos como Cermoñu en Salas, o Cermuñu en Villaviciosa. Na diadema de Moñes, en Piloña, apaecen personaxes tocaos con cuernes y ún con un páxaru.


Marutase con atributos animales ye propio de les mazcaraes tradicionales. El pintor Evaristo Valle tien una carnavalada d'osos, cola xente antroxada asina. En testimonios de los antiguos zamarrones, viennos la noticia de que s'amazcaraben con peyellos d'animales conservando la zona de la cabeza. Los sidros o guirrios cúbrense con peyelles d'oveya y remátenles con un rau de raposu...


Tamién a la mitoloxía algamaron los vieyos antropomorfos. Una de les maneres de presentase'l Diañu Burllón ye en forma d'animal. Y ehí tenemos al Busgosu coles sos pezuñes y cabeza de castrón.


Milenios de continuidá d'unos elementos culturales, basaos na xuntanza de los rasgos humanos  colos animales, los antropomorfos, que formen parte del nuestru bagaxe cultural más ancestral.