La cultura del pan
Anque na
actualidá nun tenga'l raigañu d'antiguamente, n'Asturies el cultivu de cereales
panificables foi una xera per munchos sieglos. El trigu, el centén y la escanda
semáronse na nuestra tierra y, de magar principios del sieglu diecisiete,
añadióse'l maíz del que se conserva nel palaciu de Cancio en Tapia de Casariego
l'arca en qu llegaron les semientes a nós.
Nes
quintanes y caseríes la xente semaba, molía, amasaba y enfornaba'l pan. Ello
fixo que s'usaren una serie d'arbíes como les mesories p'arrincar les espigues
de la escanda, el vañu p'aventar, el baléu pa barrer l'eru o llimpiar el fornu,
o los manales pa mayar, amás del molín de rabil pa dar la primer pasada a los
granos d'escanda. Como mueble vinculáu a esta actividá tenemos la masera, onde
s'amasaba la fariña y se ponía a formientar antes de metela al fornu, y onde se
guardaben les pamestes. Como construcciones vinculaes a la cultura cerealística
tenemos l'horru que, cola entrada del maíz, pudimos velos representaos coles
riestres colgando de gabitos y corredores. Y los molinos d'agua, qu'amás de la
so función foron fonte de cuentos, sucesos y cantares na nuestra cultura. Y
como parte de la casa, el fornu que podía tar dientro la estancia del llar o
amestáu pela parte de fuera.
La collecha
del cereal dionos ámbitos de trabayu colectivu como les andeches, les mayaes o
les esfoyaces onde, arriendes de trabayar, la xente tenía un ratiquín pa garrar
daqué del convite de la garulla o pa espansionar con xuegos, cantares,
cosadielles...
Conocemos el
pan en forma de riche, de bollos de cuernos, de barra, de rosca, de trenzaos o
de pamesta, y tamién na forma de bollos y boroñes preñaes, que nun hai que lo
escaecer. Pero hai una figura, que se conserva principalmente pa la escanda y
que ye da-y forma d'una cruz, unes vegaes más recta y otres más n'aspa. Pudiere
ser una casualidá, pero tamién podemos fixanos na relación del pan colo sagrao
dientro del sincretismu relixosu asturianu. Ehí tenemos el pan d'ánimes o
mesmamente'l ramu que se lleva en procesión, bendizse y dempués faise una puya
(semeya del post).
Dexo pal
final d'esta esbilla sobre'l pan la relación ente ésti y la llingua asturiana.
Porque tanto les arbíes como los llabores tienen una bayura espresiva nesti
idioma. Al traviés d'él queda reflexáu perfectamente tol procesu dende la sema
a la hora de ponelu na mesa pa comer. Y antes de roblar el post, pongo un poema qu'escribí hai unos años sobre esta relación
llingua-pan.
El Pan
Que Se Fala
El pan que se sema.
El pan que na andecha
s’amesoria.
El pan que se muel y
fai fariña,
que s’amasa y formienta na masera.
El pan que se tresna
arroxando con carbayu’l fornu.
El pan que s’ornia y ufierta nel ramu.
El pan del llar y de
los antiguos.
El pan que se vive.
El pan que se fala.
Porque, ensin fala,
nun hai pan.