domingo, 10 de marzo de 2013

Cuando'l carbón buscaba puertu.


La historia de la nuestra minería ya industrialización tienen un apartáu que ye la busca de puertu na costa onde colocar los productos.

Concretamente, l'espollete de les esplotaciones de carbón fixo que de bien antiguo se buscare la manera afayadiza d'averar el productu a la costa, en concreto a la ciudá de Xixón. Yá en 1.842 inauguróse la llamada carretera carbonera que diba dende Turiellos en Llangréu a esta ciudá.


El ferrocarril entainó tamién nesta xera. Asina en 1.846 fúndase la compañía del que conocemos como Ferrocarril de Llangréu con un capital mayoritariamente asturianu. El so primer tramu inauguróse nel añu 1.852 y xunía Xixón con Pinzales. Asistió al actu la reina María Cristina de Borbón, de la que cuenten l'anécdota de que s'agachó a ver los raíles y comentó si sedríen de plata polo cares que-y abultaren les obres. Foi la cuarta llinia peninsular. La semeya qu'ilustra esti post ye del cuadru de Pérez Villamil que representa la inauguración d'aquel primer tramu. Posteriormente llegó a Llangréu en 1.854 (estación  de Vega)  y a Llaviana en 1.885.

D'esta miente, el carbón de los xacimientos del la Cuenca'l Nalón y de Siero algamaba salida per vía férrea al puertu xixonés y tamién el tresporte d'otres mercancíes y de pasaxeros. El ferrocarril contribuía asina a comunicar  estos conceyos  cola ciudá de Xixón. Otres llocomotores facíen trayectos llocales adaptaos a sacar el carbón de les mines. Y la historia del ferrocarril  echaba raíces y nome propiu nel nuestru país de la mano de les esplotaciones mineres.

Pero non tolos proyectos foron quien a finalizase. Hubo otru que trató se xunir el conceyu de Samartín del Rei Aurelio tamién cola ciudá de Xixón. Anicióse y fixéronse tramos. Pero, al final, nun acabó de perfacese ya inauguráse y quedó ente dolco y la media manga. Pero, curiosidaes de la historia y del folclor, esti fechu orixinó ún de los cantares de tonada más conocíos güei y que nun ye otru qu'esi qu'entama: "Hai una llinia trazada". Pues sí, escuchándolu conocemos per ónde tendría que pasar, d'inaugurase, aquel tren proyectáu...

Somos un país d'agua y dende cuantisimayá usamos esti elementu como fuerza motriz. Ehí tán los nuestros batanes, los nuestros mazos, los nuestros molinos, los nuestros saltos pa xenerar electricidá. Y tamién hai yá más de sieglu y mediu (que se diz llueu) esi agua fechu vapor movió les primeres llocomotores qu'acarretaron el nuestru carbón buscando puertu xixonés. Y, de siguío, otres mercancíes y pasaxeros. Y, al final, tuvimos llinia... y cantar.