sábado, 9 de febrero de 2013

Carnavalada.

Enfilamos al domingu'l gordu y al martes d'antroxu. Finxu final del antroxu bautizáu   tamién en carnaval col pasar del tiempu. Pero qu'antiguamente aniciaba a finales d'avientu y espurríase pel iviernu hasta acabar (o hasta resalvar) el martes d'antroxu. Ehí tenemos les salíes actuales, nesti períodu, de reises, gurria o sidros y comedies, como exemplu.

Son les dómines de los antroxos tiempu de tresgresión. De recular a époques xamániques. De facer moxiganga de lo establecío. El mazcaritu ye'l rei qu'echa'l goxu retador a una sociedá guiada por normes y dogmes. En parte, sólo en parte, esta función llegó hasta nós. Porque, anguaño, hai esi otru carnaval de lo guapo, lo competitivo, lo políticamente correcto y alloñao del antroxu tradicional de les trastaes y xirigoncies. Y de les fartures, de potaxes, picadillos, frixuelos, picatostes...

Ún de los artistes que más maxistralmente retrató los carnavales foi'l xixonés Evaristo Valle. Los sos cuadros son alcordanza viva de cómo se vivíen esos tiempos abenayá. Dalguna representación como la del carnaval de los osos yá son mazcaraes sumíes nel pasáu.

Mazcaritos, pitances, trastaes, folixa... estos díes de Febreru tamos nel final del antroxu y nos carnavales. La  xente qu'inda conserve un espíritu antroxeru tien el so tiempu pa demostralo...

Por cierto, una de les frases del antroxu tradicional que pudieren valinos, guapamente, pa inyectanos una migayina de moral nestos tiempos abegosos de crisis en que nos movemos ye aquella que nos diz "¡antroxu fuera!" y que vien a significar que nun hai que temer y qu'hai que dexar de llau mieos y complexos.

Pues eso.