miércoles, 25 de mayo de 2011

Los Argüellinos.


Cuando nel mes de Xunu de 1.808 el secretariu de la Xunta Suprema d'Asturies, D. Xuan Argüelles Toral, propunxo crear una Guardia d'Honor que curiare de la nuestra institución proclamada soberana, entamaron a vese a los granaderos del Reximientu d'Infantería d'Hibernia desendolcando tal llabor.

Pero pasó pocu tiempu pa que la xente llano rebautizare con cierta chancia la guardia recién creada poniéndo-y un nomatu acordies col apellíu del so impulsor: los "argüellinos". Y eso metanos un conflictu bélicu con tolo qu'acarreta. Hasta neses circunstancies remanecía'l sentíu del humor per estos llares.

Pue restrexase dende bien antiguo esi vezu nuestru de quita-y reblaneda a lo que se presenta como importante o de ciertu ringorrangu baxándolo a un llinguaxe más de casa o describiéndolo al traviés d'esti sentíu del humor que siempre caracterizó a la nuestra xente. Yá na nuestra lliteratura clásica aprucen exemplos  d'esto coles descripciones moxigangueres de los acontecimientos protagonizaos pola xente del más altu bierzu y la nobleza.

Un vezu ésti qu'utilicemos y siguimos utilizándo dacuando como una arbía pa baxar al nivel de lo algamable lo que nos pue paecer allarribón, poco más qu'al llau de los dioses. Pero quiciabes taría bien aplicala a lo más llariego. Porque nosotros mesmos, la xente que con más frecuencia llanzamos discursos y propuestes pa la defensa del país, zapicamos davezu nun escesu de solemnidá, de ponenos tirrios, engarrotaos, escesivamente trescendentes, empicorotiaos y hasta imprescindibles.

Y barrunto yo que si entamáremos a venos a nós mesmos con un pocoñín más de distanciamientu, si fuéremos quien a contemplanos y describinos al traviés d'esa peñera del humor críticu, a baxar del pedestal de la importancia en que - acasu inconscientemente y por puru automatismu- bien de veces nos engolamos, igual pali que pali consiguíamos dir aposentando, reflexonando, mirando les coses dende otres perspectives y, quién sabe, hasta algamando oxetivos qu'anguaño se nos antoxen casi imposibles. Como, por exemplu, consiguir d'una vez por toes que la nuestra vieya Xunta Xeneral vuelva a ser un parllamentu afayadizu pa defender los nuestros intereses, dignu y valoráu daveres pola xente asturiano. Y hoi, cuando se cumple un nuevu aniversariu del llevantamientu históricu del 25 de Mayu de 1.808, paezme un día amañosu pa dexar de llau vieyes zunes perafitaes ente nosotros y nortiar pal futuru con un pocoñín más de gayola y esperanza.

A lo meyor si dalgún día tornaren los "argüellinos" a custodiar la entrada y dependencies del nuestru parllamentu históricu podríamos tar ante toa una bona señal de que les coses van escamplando...