sábado, 17 de agosto de 2019

De pelegrinos, surferos, piẖos y pazguatos

Deẍar escaecíos dayures los medios de tresporte motorizaos y echar a andar camín alatre da pa muncho, y nos díes llargos y soleyeros del branu, pa más entá.

Averase a la mariña ye una bona alternativa pa espansionar, caleyar y observar. Arriendes de los paisaẍes, onde la nuesa tierra tien bayura pa esfrutar, tamién atopa ún los paisanaẍes. Y equí pue haber material, más que pa un artículu nun blog, pa toa una enciclopedia.

Una de les rutes del Camín de Santiagu percuerre la costa asturiana. Asina que ye bien fácil nestes dómines cruzase con pelegrinos per ende. Unos faen el camín a la manera tradicional, caminando. Otros tiren de bicicleta. Pero yo'l casu que más me llamó l'atención foi'l d'una pelegrina que lu facía con una mula y un burru, acarretando les pertenencies, y un perru. De les perres que lleve'l caminante depende cómo va comer y dormir. N'albergues públicos, privaos, camping, hoteles... Tirando de bocadiellos y comida tresnao como bonamente puen, o ẍintando de bar. Anque en toles ẍermandíes atopes de too, lo corriente ye que los pelegrinos conque te cruces seyan ẍente educao, que va a lo so, saluden tan guapamente, entruguen si fai falta, y tiren camín alantre, pues a vegaes da la impresión que ye precisamente afayase nel camín l'oẍetivu'l caminante. Y de les motivaciones de facelu hai de too, unes reliẍoses y otres que s'estremen de lo reliẍoso. Per onde van los pelegrinos caléyase tan guapamente.

El deporte del surf esporpolló enforma nes últimes décades. Resulta de lo más corriente ver surferos cabalgando enriba les foles nes nueses playes o ñalando coles tables a la busca d'una fola afayadiza. Dalgunos garren el coche, van a una sablera y al atapecer colen. Pero otros van en furgonetes onde lleven de too, les tables, la comida y pa cocinar, y tamién l'aquello pa dormir. Una vida bohemia a la so manera. Como nel casu anterior son ẍente que va a lo suyo, pues afayate tranquilamente ente ello y, si pinta, yá tien pasao d'echar una gabita a dalgún bañista que, por imprudencia, metéose peradientro na mar y ta pasando apuros.

Estes dos ẍermandíes podemos asitiales nel llau positivu la balanza de los personaẍes qu'atopes cabo la mar. Pero esa balanza tien otru platu onde podemos allugar a otru tipu de personaẍes que nun resulten tán llevaderos. Vo poner dos eẍemplos. El primeru'l de los piẖos. Esa ẍente que van de tener bayura y ringorrangu, unes vegaes sofitaos nos munchos bienes y perres que tienen de verdá y otres allancaos namái que na apariencia. De mano, anque ñon siempre seya asina, si te cruces con esti personal y saludes, cuerres el peligru de que te miren aquello, tuerzan el focicu, y nun gorguten. Y cuando van calladinos tovía pasa, pero si falen la cosa pue dar auténtica perceguera. Tas na terraza del bar y veslos en conceyu metíos como nun campeonatu de demostrar quién tien más facienda, más coches, más ñegocios, los fíos estudiando nes meyores universidaes...Tas sentáu tan guapamente enfrente la mar y pasa'l piẖu de turnu comentando la esperiencia de dir en bici de montaña a facer rutes a los Alpes suizos (claro, como n'Asturies too ye plano y nun hai cuestes...). Vas caminando y pásente dos piẖines que malpenes acabanon d'escutruẍar y una coménta-y a la otra la so universidá norteamericana favorita pa dir facé la carrera (¡nun va dí la probe a la d'Uviéu, o cualquier española, o cualquier europea, que son como de provincies pa ẍente de tan altu bierzu!).

Y vamos acabar colos pazguatos de playa, por llamalos de dalguna manera. A una playa pue dise a echase pámpana arriba y pámpana abaxo a tomá'l sol. A pasiar, correr, o prauticar cualisquier otru deporte, a bañase...pero'l pazguatu de playa nun va a eso. Esti personal la única manera que tien d'entretenese ye molestando a cualquier bichu viviente. Da perceguera ver enfilar a güelos, padres y ñeños armaos con redes con palu, piedres, calderos, cuchiellos y lo que pinte pa los pedreros. Ellí dedíquense a fustacar y escarabicar hasta los últimos requeẍos y resquiebres amargándo-yos la vida a les sapes o a dalgún peẍe que tuvo la desgracia de quedar nun fontán al baẍá la marea. Por ver tengo visto hasta quien intenta pescar dalgún pulpu. Pa cualquier vecín mariñán o piẍuetu, lo de mariscar ñecesita de la llicencia correspondiente, pero pal turista pazguatu playeru ñon fai falta, nun vaya ser que s'espanten y dean mala fama de la zona ente'l mundu turísticu.

Y esto ye lo que tengo que vos cuntar güei. Si andáis o vais andar pela costa, deséovos qu'esfrutéis a magüeyu de los paisaẍes perguapos que tenemos nella. Y, de cruzavos con daquién, que vos crucéis con pelegrinos y surferos. Colos piẖos y pazguatos meyor que ñon. Pero va ser que sí. Nun pidamos utopíes...