lunes, 12 de febrero de 2018

¡Antroxu fuera!

Andaba yo pel branu per una parroquia xixonesa. Poco antes comprara nunes fiestes una montera picona de papel. Diome por ponera pellí. Baxaba per una caleya cuando me crucé con un paisanu, vieyu daquella, que lu llamaben "El Tambor" por mor de que fuere tamboriteru nos sos tiempos. Andaba con un palu a la rebusca de cascoxos pente los bardiales. Cuando me vio d'aquelles traces comentó "¡antroxu fuera!". Nun pescancié naquel momentu a qué se refería. Cuando-y lo entrugué a mio güela comentóme a que se refería a la época del antroxu pol aquello que-y llamare l'atención la mio montera de papel.

Tiempu dempués afondé nel significáu de la espresión hasta informame que s'usaba antiguamente pa invitar a los vecinos a participar nel antroxu, hasta'l puntu d'aventa-yos potes a la puerta pa facelos salir. Tamién m'enteré d'otru significáu de la espresión que ye'l de nun tener mieu, dexar los complexos aparcaos y salir albientestate.

Ello ye que nestes dómines tamos empozaos nel antroxu. Nel sen tradicional y llariegu del términu, afayámonos nos tiempos de los aguilandos, comedies y mazcaraes tradicionales. Tamién nos alcontramos nel tiempu previu a la cuaresma, onde les llacuaes reinen antes d'entrar nesi ermu. Hai que se fartucar abondo pa lo que pueda pasar en tiempos venideros.

Tradiciones venceyaes a estos díes hai abondes, independientemente de que se conserven anguaño o de que tean ehí apigazaes esperando pola so recuperación siempre posible si hai voluntá pa ello. La quema de los payones. El echar el goxu amburando cuesta abaxo...

No que ser refier a los mazcaritos y agulandos nos últimos años vienen recuperándose un garrapiellu d'ellos. Anque queda enagora muncha xera por facer. Claro qu'hai un llabor caseru onde cadún de nosotros podemos echar la nuestra gabita. Marutanos como antaño. Con ropes vieyes de casa, sábanes, sacos, capiruchos, mázcares feches por nós, entafarrando la cara con corchos quemaos y tou un etcétera al respectu.

Resumiendo, tamos en díes d'antroxu, de pitances, de mazcaritos, de folixa y de tresgresión. Pues dende esta bitácora fáigovos un brinde pa participar en too ello. Asina que queda dicho:

¡Antroxu fuera!.