viernes, 12 de enero de 2018

De sidros, comedies, y embaxaes culturales

Cuando les coses se faen bien, l'esfuerzu ye continuáu, y hai enfotu, la cultura popular en xuntanza cola llingua puen ser tou un motor dinamizador cultural nuna sociedá bien atrancada como l'asturiana.

De magar hai yá unos cuantos años, el primer domingu dempués de la festividá de reis, aconceya'l personal pa ver les comedies de los sidros en Valdesoto. Son dos, una de rapacinos y otra d'adultos. Los personaxes malpenes sufren variaciones y recuperaos de la tradición: el vieyu y la vieya, el diablu, les dames y los galanes, los tontos, el ciegu y el llazarín, el cura...Y al traviés d'ellos espellícase l'actualidá, dende los asocedíos llocales, a los d'ámbitu asturianu, estatal ya internacional si cuadra. Un analís en clave d'humor, pero onde s'avienten carrobexazos en toles direcciones y onde'l que se ríe de la que-y ta cayendo al so contrincante políticu pue ver en cuestión de segundos que la risa cambia de bandu. Una demostración clara de que, al traviés de la cultura y llingua llariegues, pue algamase'l mundu, revisalu, analizalu y criticalu. Y que lo llocal nun ta reñío gota colo internacional (que tomen nota los cosmopaletos).

Na última representación, correspondiente a esti añu de 2.018, acabante d'echar les comedies, el públicu dedicó-yos una ovación de varios minutos. Foi impresionante. Un públicu qu'atarraquitaba les instalaciones del centru polivalente de Valdesoto. Les comedies échense albintestate na antoxana la ilesia, pero esi domingu'l nuberu taba en danza. Un día fríu, de descorchar agua de contino, nada afayadizu p'andar per ende de romandela. Pero la xente enfiló a ver a los sidros y les comedies como si tal cosa y enllenó'l recintu. Cuántos entamadores d'actividaes culturales naguaríen por tener un ésitu asina. Pero nun ye un reconocimientu regaláu. Detrás hai bien d'años de trabayu, esfuerzu, sacrificiu y superación. Y yá da los sos frutos bien visibles. Hai inda quien piensa que a estes actividaes hai que dir por militancia y chute, independientemente de que gusten o cafien. Quien asina piense, equivócase de finxu a finxu. La militancia hai que la ganar col trabayu afechiscu, col bien facer y buscando siempre que l'espectador lo pase bien nel actu que va a ver. Asina se gana, y les comedies de los sidros tiénenlo mui claro y, en resultancia, los resultaos lleguen. Basta con echar una güeyada al públicu pa comprobar qu'ellí aconceya xente de tou tipu d'edá y condición, non sólo d'un perfil determináu. Ehí radica tamién una parte principal del ésitu.

Pero estos actos culturales nun queden trancaos dientro de les llendes asturianes. Dende hai años, los sidros y les comedies salen fuera a esparder el so llabor. Visiten otros llugares d'España onde hai mazcaraes, tienden llazos d'amistá col hermanu país portugués, salen p'acullá de los Pirineos. Y tamién inviten a venir a venos a xermandíes mazcaritaes de perdayures. D'esta miente, el llabor d'embaxada cultural que tán faciendo ye perimportante daveres. Al traviés d'él, visivilízase la nuestra cultura, la nuestra llingua, y tamién la nuestra tierra fuera de les nuestres fronteres. Y esto nun-y pue cayer embaxo a naide. Si hai dellos años nos dicen qu'unes de les nuestres meyores embaxaes diben ser los sidros y les comedies podíemos tomalo como una graciosada. Pero, ¡ca!, güei ye una realidá incontestable.

Y nestes tamos. La consolidación de les comedies de los sidros ye un fechu que nos tenemos que felicitar por él. Evidentemente hai que tar argutos y sollertes. Les zunes y los pilancos tan ehí y siguir sacando alantre tolos años esta actividá cultural nun ye nada fácil. Si acasu, el gran reconocimientu que tan algamando dientro y fuera de les nuestres fronteres, la presencia abonda de públicu cuando tolos años entamen la temporada d'echar la comedia, y la repercusión mediática que tán llogrando (retrasmisiones pola tv autonómica, p.ex) son una gabita que pue ayudar a caltener esti trabayu cultural y llingüísticu que m'atrevo a afirmar que ye de lo meyor que tenemos anguaño n'Asturies.