sábado, 8 de abril de 2017

El cachopu o la desgracia de ser de provincies

Cachopu ye una pallabra asturiana hermana de caborniu, caboxu, cazoyu o cuévanu ente otres. Con ella faise referencia a un tueru vieyu d'un árbol, güecu y secu, anque nesti últimu casu pue tar tamién vivu.

Tamién ye una pallabra que s'usa pa referise a un platu tradicional asturianu que consiste, na manera más clásica, en dos tayaes de xata rellenes de quesu y xamón, empanaes en güevu y pan rayao y tostaes nuna sartén. Trátase d'un platu que yá se conocía n'Asturies nos anicios del sieglu XX y onde s'aprovechaba les raxes de carne qu'escomenzaben a esturniase y perdese pa rellenales con otros productos qu'había per casa y empanales llogrando asina una mayor prestancia al paladar.

La entrada del cachopu nes cartes de la nuestra hostelería débese al restaurante uvieín Pelayo, que pelos años cuarenta del sieglu pasáu entamó a ufiertalu a los clientes, siguiendo una receta de tresmisión familiar. De magar entós esi productu gastronómicu de nuestro entamó un espoxigue nos fogones de los bares y restaurantes asturianos hasta ser perconocíu polos comensales de los mesmos.

El por qué del nome ye cuestión que namás que podemos encetar de manera especulativa, pues nun hai datos que nos digan quién bautizó esta comida asina nin por qué. Pue debese a l'analoxía de rellenar el güecu de dos filetes de xata, como güecu tien un árobol cachopu. Pue ser pola semeyanza esterna cola madera d'esi árbol, o pue ser porque la carne que diba camín d'apodrentar recordaba a la madera de los árboles secos que tamién apodrentaba.
                                                                               
Pero anguaño'l cachopu tuvo un emburrión pa ser más conocíu inda por culpa de la polémica entamada pol cocineru Ferran Adrià que truñó contra él comparándolu con una simple croqueta. A esti cocineru sumáronse-y dalgún otru y tamién dalgún gastrónomu. Los argumentos usaos pa puñar contra'l nuestru platu tradicional nun los voi reproducir nin retrucar porque nun son más qu'una enfilandrada de mazcayaes.

Cuando surdió esti alderique yo fíxime una entruga que m'empobinó a pescanciar les razones fonderes del mesmu. La pregunta foi la siguiente: si'l cachopu fore un platu vascu, catalán o madrilanu, los detractores d'él ¿atreveríense a turrialu o dexaríenlo tar?. Y la rempuesta clara y rápida que me di foi que nesi casu nun gorgutiaríen. Y ehí decatéme que so l'apariencia d'un debate gastronómicu lo qu'hai en realidá ye un tema políticu. Si, políticu.

Poque ello ye qu'esti reinu onde nos asitiamos ta dixebráu n'autonomíes. Y dientro d'elles hailes de primera, de segunda y de tercera. Y resulta tamién que l'asturiana va nel furgón de cola por méritos nuestros y ganao a pulsu. Entós ¿cómo xente representante de l'alta cocina de les autonomíes de primera y los sos llambeculos d'equí diben consentir qu'un platu popular d'una provinciuca de tercera pudiere facese famosu en tol Estáu?. ¡Ca!. ¡Eso enxamás!. Y lo demás yá vien rodao. Porque, miániques, nesti reinu ser de provincies págase caro, y más de provincies que l'Asturies actual poco hai ónde lo atopar.

Claro que la xugada salió-yos rana. La xente asturiano zarró files y enfotóse na defensa del so platu tradicional ensin comulgar coles mueles de molín que la foriatada gastronómica y los sos compinches autóctonos-y queríen facer tragar. Les ufiertes de cachopu multiplicáronse perdayures. Tables d'ellos, cachopos descomanaos pa compartir, recetes pa facer en casa, oferta de varios tipos de rellenos nes carniceríes, concursos dientro y fuera d'Asturies...tou un empicorotiamientu del nuestru platu onde dalgunos pensaben que diben apostalgalu.

Y asina lleguemos a hoi. El cachopu goza d'una salú envidiable, con una gran demanda y una abundante ufierta. Convertíu a güeyos de propios y estraños nun platu embaxador de la gastronomía asturiana xunto a otra bayura d'ellos -la fabada por exemplu- que yá lo yeren. Y eso ye una bona noticia. Que nos conozan fuera de les nuestres fronteres pol nuestru bon facer, nesti casu gastronómicu y que los de casa y los foriatos podamos disfrutar d'ello. Tamos entós de norabona.