miércoles, 6 de enero de 2016

El capiruchu de los guirrios o sidros.

Una de les característiques del paxellu de los nuestros guirrios o sidros ye la de llevar la cabeza cubierta con un capiruchu llargu y cónicu.

Nun ye un atributu d'estos personaxes de nuestro namás. Tanto notros llugares d'España como d'Europa hai mazcaritos con vestimentes asemeyaes a les de los guirrios.

Son los mazcaritos blancos. Representen lo candial, guíen, protexen. Dacuando tienen actitúes que recuerden ritos vieyos de fecundidá y purificación.

Como dixi enantes, la so presencia espárdese per ende y perlloñe. En sitios alloñaos de nós miles de quilómetros, como países del este européu, esisten estos personaxes colos sos capiruchos, esquilones, etc.

Ello da pa pensar nun sustratu perantiguu européu que se manifiesta nes dómines ivernales al traviés de milenta antroxos.

Llámame l'atención qu'en representaciones del percoñocíu magu Merlín preséntenlu con esi capiruchu na cabeza. Les fades de los cuentos infantiles tamién lu lleven. ¿Ye'l capiruchu un resclavu mui vieyu propiu d'antiguos xamanes o druides?. Ehí queda la entruga.

Nun llugar onde la Inquisición tuvo asitiada per cuatro sieglos, como ye España, el capiruchu puntiagudu algamó tamién otru significáu estremáu de los anteriores. Yera'l que llevaben los penitentes, los condergaos, o los nazarenos procesionales. 

Asumir lo pagano reinterpretándolo  y, en dellos casos, rebaxalo ridiculizándolo ye un procedimientu corriente na historia del cristianismu. D'esta miente, el capiruchu pierde'l so papel xamánicu pa camudar en risión y oxetu tarrecible de llevar.

Nes romeríes del Monsacro quemaben un meñacu, el Tararu, que nos recuerda abondo al dios Taranus. De dios... al fueu.

Nestes dómines tamos somorguiaos nes mazcaraes o antroxos ivernales. Unos fechos culturales que rescamplen cuando agüeyamos en xunto la nuestra cultura tradicional.

Asina que cuento que procedía dedica-yos estes llinies a los tradicionales guirrios o sidros pa publicar nesta bitácora. Y escrites queden.