miércoles, 13 de enero de 2016

Cuando voi al baille de gaita y tambor...

"Cuando les fiestes, pasaben el gaiteru y el tamboriteru y salíen dalgunes vecines al sentilos, parábenlos y echaben un baille o un cantar".

"Cuando yera mozu baillaba mui bien. Diba a baillar a les romeríes, desplazándose hasta les qu'había notros conceyos pa baillar ellí tamién".

"De guah.e tabes en prau la fiesta o na xira y veíes un corru xente, sonaben la gaita y el tambor y una pareya espatuxaba y castañolaba los deos al son d'un xiringüelu...".

El baille. Tenemos una tradición rica de cantares, de música de percusión, de gaites, de coros. Y tamién de bailles. El gustu por ximielgase a lo suelto al son de panderetes, panderos, gaita, curdión...

Una manera de divertinos heredada de los antiguos y qu'hoi talo paez qu'espolleta y algama siguidores. Nos concursos de folklor, atrócase-yos sitiu a les pareyes de bailladores. Los grupos folklóricos siguen con puxu echando los bailles d'antes. Y tamién dende va un tiempu tenemos unes actividaes que baxo'l títulu "nueche en danza" axunten a bien de xente pa divertise baillando asturiano d'una manera abierta y participativa pa quien quiera averase a elles.

Cuando a una cultura popular se-y quiten los prexucios que la enarten y torguen relluma con toa una carrapotada de posibilidaes pa quien quiera participar d'ella. La música y los cancios son bona muestra d'ello. Les dances rituales (danza prima, corri-corri, pericote...) algamen picorotes como xuntanza y vivencia colectives. Y los bailles aconceyen a la xente con ganes de pasalo bien, espansionar y pasar unos momentos prestosos de folixa.

Pues que siga'l baille, l'ixuxú, y el ximielgase al traviés d'ellos. Que la modernidá tamién se fai coles blimes de lo tradicional. Tan válides como cualesquier otres. Miániques que sí.