sábado, 10 de octubre de 2015

Tiempu de castañes

Entremos nel mes d'Ochobre y con él empecipia la temporada de les castañes y los vezos y actividaes vinculaos a elles.

Unes dómines pa empobinar pal monte a los castañeos y ponese a demer pa la cuerria, o a guetar y rebuscar les que yá cayeron al suelu, esbillando ellí mesmu los oricios que van arregallando.

Dempués comeles amagostaes, cocíes con o ensin pulgu, iguando potaxes, purés, o en repostería. Tamién dexándoles mayucar pa dir emplegándoles cuando cuadre.

Y venceyada a la gueta, ábrese tamién la temporada de los amagüestos, d'axuntase cabo'l farol onde se van amagostando les castañes y charrar o armar folixa. Acompañando la comedera con sidra'l duernu o con vinu na fastera suroccidental del país.

Antaño la cultura vinculada a los castañeos tuvo un puxu bien grande ente nós y les castañes formaben parte importante de la dienta asturiana. Dempués hubo un tiempu onde, xunida a una mayor bayura de recursos alimenticios, empezaron a apostalgase y hasta tuvieron la so llenda negra -ye como comer madera, dicíen-.

Actualmente sigue diéndose a elles, magar los castañeos anden bastante abandonaos y la celebración de los amagüestos sigue calteniéndose, introduciéndolos tamién como una actividá de folgueta nos centros escolares, lo que ye bien importante. Los potaxes de castañes van teniendo tamién una recuperación y esporpolle.

Asina que tenemos per delantre un puñarráu de díes pa dir a la gueta o a la rebusca. Una actividá prestosa pa espurrir les piernes allaribón en monte, empozase en viesques prestoses que van dir vistiéndose yá cola pintalarrama de colores perguapos de la seronda, y tornar pa casa con unes ambozaes de castañes na mochila. Pues a esfrutar y a ello.