sábado, 24 de octubre de 2015

De la utilización política d'Asturies

Pa munchos asturianos qu'Asturies seya un pincipáu ye un motivu d'arguyu. Pero si conocieren d'ónde vien esi títulu, la cosa cambiaría de xuro. Porque esa distinción nun aporta d'una gracia pola fidelidá, sinón de tolo cotrario. De magar el final del Reinu Asturianu, la nobleza del país entamó sublevaciones de contino: Félix Agelaci, Gonzalo Peláez, Urraca... La última que valumba foi la d'Alfonso Enríquez, conde de Noreña y de Xixón, ciudá esta destruída tres la so última derrota. Tres remontase esti noble varies vegaes escontra'l poder castellanu, la so derrota final anició un títulu de dominiu, el del Principáu d'Asturies, pol que l'heredenu de la corona, primero castellana y dempués española, garraba directamente les riendes pa mardomar esti territoriu perllevantiscu pa colos intereses reales centraliegos. Una toma militar y una anexón que pa nada concasen con títulos de fidelidá nin nada pol estilu, que ye lo que nos venden perdayures dende tolos medios informativos.

Nes dómines que vivimos, hai una fundación onde venceya  al país asturianu cola corona española, xunciendo a la nuestra tierra al herederu o heredera del reinu d'España. Entama ella unos premios anguaño llamaos "Princesa de Asturias". La idea central ye da-y puxu a la corona española, al traviés del herederu/a que correspuenda, usando la nuestra tierra pa premiar a xente destacao de diverses disciplines, pero onde too xira, al final, alrodiu del príncipe y princesa españoles en cada momentu, auténticos protagonistes de los eventos entamaos con motivu de los premios concedíos por esa fundación privada encargada de organizalos y que muestra una perceguera-por llamalo con un calificativu suave- hacia aspectos centrales de la identidá asturiana como pue ser l'idioma, d'una forma nada disimulada y hasta vergonzosamente descarada.

D'esta manera, Asturies, los sos símbolos nacionales, dellos fondos económicos sacaos de los tributos ciudadanos,  y el títulu de dominiu medieval que la vincula -pola fuerza de los "fierros"- a la corona española utilícense pa emponderar la institución monárquica qu'encabeza la xefatura d'esti Estáu. Na edición d'esti añu rescampla esa utilización, fondamente política, d'unos actos aparentemente (solo aparentemente) culturales. Tolos medios de comunicación destaquen el llamáu, perfondamente políticu, del rei español a la unidá patria per aciu del refugu del procesu catalán. ¿Qué tien que ver eso con unos premios dedicaos, teóricamente, a empicorotiar trayectories nel mundu de les artes, la ciencia o'l deporte?. Pues nada. Absolutamente nada.

Pero nun ye oru tolo que relluz nel bandu opuestu a lo anterior. Porque el casu ye qu'estos actos celebraos n'Uviéu tienen, dende va unos años, una contestación social na cai. Alredor de la plaza de la Escandalera axúntense dellos colectivos sociales que griten el so rechazu a los actos intitucionales. Pero que naide nun se lleve a engañu. Bien de xente -solliño que non too y quede esto perclaro- de los que participen nesa protesta, coinciden colos emprendedores de los premios na utilización política d'Asturies pa los sos intereses. Porque ente los que protesten alcuéntresnse los que trabayaron a estaya pa esgonciar l'avance de cualquier iniciativa política nacionalista/asturianista na nuestra tierra. Los que refuguen la nuestra bandera o la nuestra historia. Los que festeyen la destrucción de la Cámara Santa o la biblioteca de la nuestra Universidá nel 34. Eso sí, marutao too ello so proclames a la oficialidá del bable y bla-bla-xu-xu. En definitiva, la otra cara de la mesma moneda: la utilización política de la patria asturiana. Por tirios y troyanos. Por unos y otros.

Porque, falando alto y claro y en resumíes cuentes, anguaño Asturies derivó nuna simple marioneta política d'intereses políticos españolistes, d'un signu o d'otru, ayenos a ella. Un probe felpeyu y una xirigoncia. Por muncho que fadie y duelga reconocelo.

Y eso ye, y non otra cosa, lo que tenemos nestos tiempos y lo único qu'hai nesta tierra que vaga al aldu y albintestate. Y asina va siguir ocurriendo entrín y non el personal nun esconsoñe d'un pigazu identitariu que nos ta pasando una factura descomandademente cara política, social y culturalmente. ¡Probe país!