jueves, 18 de junio de 2015

La imprescindible dignificación de lo asturiano

En más de venti ayuntamientos y na Xunta Xeneral hubo conceyales y diputaos, de distintes fuerces polítiques, que prometieron o xuraron n'asturiano la presencia institucional algamada tres les recientes elecciones autonómiques y municipales. D'otra banda, cargos electos del conceyu de Cangues d'Onís vistieron el paxellu tradicional nel actu de constitución de la corporación municipal.

Nun ye ello pa guirriar ente ixuxús, pero tampoco pa dexalo como anécdota ensin importancia. Tamos equí ante la imaxe del usu simbólicu y normalizáu d'elementos identitarios del país que, nel casu concretu del idioma, ye fundamental pa la so supervivencia.

Una institución nun ye un llagar onde se celebra una espicha o la barraca d'una fiesta de prau, sitios dignos y prestosos, pero informales y alloñaos de lo solemne. Cuando un idioma o un elementu cultural algama una presencia institucional revalorízase a los güeyos de la población y empecipia a derromper el camín que lu lleva a asitiase ente lo socialmente "importante". D'otru llau, si esa presencia queda no meramente testimonial y nun consigue continuidá acaba quedando arrinconada nel baúl del olvidu y esborrándose la so buelga.

Pa qu'un idioma o una cultura d'un determináu país puedan tener un futuru vidable resulta imprescindible qu'empobinen pela sienda de la dignificación social. Una dignificación que lleve a esos elementos llingüísticos o culturales a que la población los consideren tan importantes como cualquier otros procedentes de fuera. Nel casu asturianu ye perfácil de constatar que l'idioma propiu y los rasgos culturales autóctonos minusvalórense y apostálguense de contino en favor de llingües y cultures ayenes que la xente considera de más nivel y importancia sociales.

Les intituciones son caxes de resonancia mui importantes qu'impulsen lo que nelles se ve proyectándolo a la sociedá. Poro, la presencia institucional de la nuestra llingua y cultura ye un finxu importante a alcanzar nel camín de la dignificación de les mesmes. Pero siempre que los pasos daos s'observen dende la prudencia y ensin echar les campanes al vuelu. Tovía tamos faciendo galanes nesa necesaria presencia intitucional de lo nuestro y el llabor por facer que tenemos per delantre preséntase perdifícil y descomanáu.