jueves, 29 de mayo de 2014

El camín que derrompimos.

Foi allá peles dómines del rei asturianu Alfonsu II cuando s'afitó'l camín a Santiago y espolletó una pelegrinación venida de perdayures que llega hasta güei.

Naquel entós el Reinu d'Asturies algamaba una importancia cimera con embaxaes a Carlomagno incluyíes. Yéremos daquién na península y n'Europa.

Los raigones de los asturianos actuales vienen d'aquellos tiempos  y d'aquel reinu. Hai resclavos anteriores, pues les civilizaciones que triaron esti suelu dexaron los sos nicios equí. Pero'l pasu d'ástures a asturianos formientó naquella etapa histórica.

Como país tenemos un aniciu claramente medieval. Impecablemente documentáu y sofitáu pola arqueoloxía y los monumentos qu'aportaron a nós. Ehí tenemos Cuadonga, l'arte asturianu, el Reinu d'Asturies, y tamién la defensa de la diócesis de magar la pérdida del poder políticu (Liber Testamentorum), los intentos secesionistes (Felix Agelaci, Gonzalo Peláez, Urraca l'Asturiana). L'idioma que tovía conservamos. Trazos culturales, distribución del territoriu (parroquies, conceyos, poles), esplotación económica de los nuestros recursos (caseríes, brañes, puertos pixuetos)...

Tampoco nun fuimos una triba aisllada dafechu como davezu se nos pinta. Aquel reinu y aquel camín que derrompimos traxeron a esta nación xente, vezos y comerciu. Queden enagora rescamplando topónimos que nos lo recuerden: Balandrán, Bretones, Gascona... Porque la estructura y pesu políticos propios, la combinación de parroquies y villes, los caminos pela tierra, pero tamién pela mar, fixéronnos conectar cola realidá alluendi de les nuestres llendes. 

Preséntasenos l'europeísmu como daqué relativamente reciente y fincáu fundamentalmente nel mercantilismu, pero non no cultural. Un error absurdu nel nuestru casu. Porque los asturianos hai yá una carrapotada de sieglos que fuimos y somos pereuropeos. Seique nel pasáu más inda de lo que somos güei onde siguimos viendo lo que vien d'acullá de los Pirineos con rocea. Nun ye descartable que nestos tiempos seyamos menos cosmopolites que nel propiu medievu. Pero ye rotundamente cierto que somos más cosmopaletos.

Al final ocurrió qu'aquel camín que derrompimos nel reináu d'Alfonsu II quedó apostalgáu y escaecíu. Fuimos perdiendo pesu pali que pali y los pelegrinos empobinaron per otres siendes pacullá del Payares. Engurriémonos y empocémonos nuna nublina trupa. Perdimos les vinculaciones europees (resalvando los episodios gloriosos nacíos del 25 de Mayu de 1.808) y enfotándonos en mirar siempre pal sur buscando ellí lo que nunca nun fuimos. En definitiva, escaeciendo'l  camín que per sieglos nos conectare col continente del que fuimos parte sustancial y fundamental.

Anguaño, cuando malpenes pintamos nada nel conciertu de les naciones europees. Cuando somos un requexu perdíu que casi naide nun sabe asitiar nel mapa. Cuando naguamos por calcar lo mediterránio y tapecer lo atlántico y asina un llargu etcétera, escurro que ye afayadizo y hasta vital tornar los güeyos al pasáu pa reconocenos. Y mirar más pal norte, pal continente y les nuestres relaciones con él. Tornar a lo atlántico y a les nuestres xermandíes europees. Y partiendo del nuestru propiu reconocimientu, perdiendo dafechu los complexos y afitándonos nos nuestros raigaños ancestrales, capiar al caminante invitándolu arrogantes a caleyar per aquel vieyu camín que derrompimos de los tiempos.

lunes, 26 de mayo de 2014

La nación de bisonte como badagüeyu tarrecible

Enterábemonos apocayá del partu d'una nación de bisonte n'Asturies, fechu que rescampla yá que cuenten les cróniques que llevábemos un puñáu de milenios ensin velos pacer per estes tierres.

Asina que tornamos a tener ente nós a aquellos animales cuantayá desaniciaos y que namás que yéremos a observar nos paneles pintaos y grabaos de les nuestres cueves prehístóriques.

Pocu tiempu dempués cayí na cuenta qu'esa nación animal pudiere trayer con ella en pelondines un badagüeyu tarrecible pa otra nación, nesti casu nel sentíu políticu del términu: l'asturiana.

Y ello ye que nun fin de selmana de fondu raigañu históricu por coincidir cola fecha gloriosa del 25 de Mayu de 1.808, axuntáronse dos fechos que dan perceguera.

El primeru, el fedor insoportable a la España más arcaica y rancia de ciertes celebraciones futboleres que casi dexen en caxigalines otres equivalentes festexaes nel réxime anterior. Unes espantayaes que tuvieron un seguimientu de meter mieu per estos llares atlánticos onde tolo malo se nos pega.

D'otru llau, la comedia electoral d'unes elecciones europees onde la mayoría de la población pasó de tanta xigomencia y demagoxa barata, pero que nun quita pa qu'otra xente ande güei festexando l'afitamientu na nuestra tierra de polítiques que bancien ente l'españolismu inmovilista ya'l norcoreanismu populista.

Asina qu'ello ye que, adicando la plasmación de dambos acontecimientos na nación política asturiana, tengo la impresión de que la venida a esti aruelu patriu de la nación biolóxica de bisonte pudiere representar un badagüeyu de lo que nos espera n'adelantre: tornar al pasáu, concretamente -social y políticamente- a una especie de nueva edá de piedra.

viernes, 16 de mayo de 2014

Un país a escures dafechu: Asturies.

Cuando una sociedá se mueve envizcada nel autoodiu y los complexos más fondos, la clas política dominante reflexa esi día a día.

Hai estayes u se ve perbién esi andar al debalu, cavando de contino una fuexa pal propiu futuru. Porque arcoxándose, a costa fecha, nun hai futuru, nin equí, nin nenyures.

Una d'eses estayes que pue sirvir guapamente d'espeyu au reconocese ye la cultural y, dientro d'ella, la histórica. Recordemos l'episodiu surrealista de les pieces arqueolóxiques de la Campa Torres abandonaes nun michinal. O los pilancos pa siguir colos trabayos en La Carisa. O la eterna espirica del abandonu de los monumentos del Arte Asturianu.

Va dalgún tiempu, la Universidá americana de Columbia incluyó a Asturies dientro del so círculu d'actividaes arqueolóxiques a subvencionar. Comprometióse a apurrir fondos pa dos xeres. Una en Faro, n'Uviéu, rellacionada cola cerámica del llugar. Otra en Tiñana, Siero, que finca a unos restos probablemente d'una fortaleza de les dómines del Reinu d'Asturies.

Pero en dambos casos remanecieron les estorvises. Anque les alministraciones nun teníen qu'aportar dineru, nun apoyaron los proyectos presentaos. Concretamente, nel casu sierense, simplemente l'alministración asturiana negóse a dar el permisu pa unes escavaciones que nun-y costaben un res. Agora, lléganos la noticia de que l'apoyu de la universidá de Columbia retírase y va dedicalu a otros llugares onde lu reciben como cai de caxón: coles manes abiertes.

¿Cómo quedamos los asturianos nesti casu?. Pues como xente inculto, desdexao y, si se m'apura, faltosuco. Quedamos en porrica nel esterior y per enésima vegada como los primeros enemigos  de lo nuestro.

Porque, por muncho que nos  enchipemos de grandonismu delles veces dientro, y sobre manera fuera, la realidá ye que tamos matando toles lluces que nos pudieren allumar el nuestru camín hacia un horizonte y un futuru. Sacar proyectos  propios p'alantre nesta tierra ye casi una utopía porque les torgues a resalvar son constantes. L'únicu clavu ardiendo al que nos gusta garranos ye al de quexalo bien y de contino, y a culpar a los demás de la nuestra situación d'esbarrumbe nacional.

Si hai quien escurra que, como asocedíó notros tiempos, güei pintamos daqué y que va haber daquién que nos faiga casu, qu'esconsoñe d'una vez. Nun nos engañemos nin seyamos fatos. Anguaño nun somos vanguardia de nada, nin allumamos camín a naide y muncho menos a nós mesmos. Empicorotiamos a los puestos de decisión a los más negaos, a los que nagüen esbabayándose polo foriato y frayen con saña lo llariego. Lo nuestro ye autodestruinos y quexanos dempués amargamente de que paecemos un ermu. Esos son los dos sofitos qu'escoyimos, de los tiempos, como finxos guía de la nuestra sociedá. Nun tenemos lluz dala. Simplemente somos un país a escures dafechu que se mueve a palpu, pero non p'ayudase, sinón pa solmenase palos.

martes, 13 de mayo de 2014

Políticos gasterópodos




Tovía nun soi a entender por qué n'España y, más en concreto, n'Asturies, nun hai, al día de güei, nenguna formación política que tenga como símbolu o emblema una llámpara bien afitada a una roca.

Porque la querencia al cargu qu'amuesa la castra política ente nós ye digna d'asombru. Abluca, plasma, alloria. Pa que dalgún cargu dexe'l so escañu tien que ser mui, pero que mui gordo y casi que permediar un milagru. Son como llámpares bípedes. Unes llamparones que nun hai arbía que les mueva del sitiu. Si lleguen a cayer na dómina de la edá de piedra, de xuro que nun diba haber picu asturiense que les soltare y la fame espurriríase per ende ente'l desesperáu clan.

Choca esto colo qu'asocede p'arriba de los Pirineos. Notros llugares, el dexar el puestu cuando peñera sobre la cabeza del políticu de turnu la dulda razonable o la imputación -y yá nun digo nada si permedia una sentencia xudicial condenatoria- por un supuestu casu neglixente o corruptu, la persona afeutada abandona'l so puestu hasta que se resuelva l'asuntu como midida d'hixene política y en paz. Pero equí, non. Rotundamente, non. Porque per estes tierres tenemos una especie endémica rabiosamente autóctona que ye'l "políticu gasterópodu" o "políticu-llámpara" que s'encloya de manera tala nel so asientu parllamentariu que movelu d'él ye un llabor dignu d'héroes. 

Asina que'l casu ye qu'últimamente cuando voi a un chigrucu a comer una potina llámpares cada vegada ye más corriente que m'entre una especie de rocea acompañada de fuertes temblores. Garro entós les cáscares y míroles y remíroles, cíncoles cola cuyar una y otra vuelta y hasta col deu. Y compruebo hasta la repunancia, ante'l plasmu de los otros comensales que m'arrodien,  que bramente toi comiendo un gasterópodu de roca y non a un diputáu d'una institución...



viernes, 9 de mayo de 2014

Un vienres como otru cualquiera





Güei ye un vienres como otru cualquiera. Cola noticia prestosa de los Sidros y la Comedia d’embaxadores per Lisboa. Cola noticia llamentable de la muerte, ayeri, del atleta Yago Lamela. Lleendo y sintiendo perdayuri lo de siempre y lo esperable, esa enfilandrada de lletaníes que yá sólo dan perceguera y más nada. Col pensamientu críticu retorcigañándose firíu y solitariu como un esculibiertu agonizante. Col narcisismu y l'autocomplacencia empicorotiaos nel olimpu de los dioses de barru. Col cainismu como códigu adoráu de comportamientu grupal y social. Cola tremenda soledá que tamién ye, como la otra cara de la moneda, esti mundu virtual u tantos amigos tenemos y que son otros tantos que desconocemos. Cola pluma escosa y gastada de repitir, cafiantemente, lo que naide nun quier lleer,  y col gargüelu sangronientu de dar voces en castañéu una vegada y otra, y otra, y otra. Col enfotu al to llau, como un hermanu ximielgu, aneciando en siguir escribiendo y gritando. Güei ye un vienres como otru cualquiera. Afayaízu, guapamente, pa la renombranza del enésimu naufraxu de les nuestres añorances. P’afondar un palmu más nel cagüercu de les nuestres ilusiones. Un vienres nublu y buxu. Repititivu.y cafiante. Si acasu, cola novedá de comprobar cómo puxa por abrise en cielu una llugada que nos lleva a nenyures. Güei ye un vienres de tantos que cute escontra la mesma llábana de siempre como una pimpana escaecida nun requexu bisiegu allá de los tiempos. Endolcáu nel sonsón gayoleru de los cencerros a lo lloñe y nel tinglar murniu de les campanes cerquina. Güei ye un vienres. Miániques que sí: un vienres como otru cualquiera.