domingo, 28 de diciembre de 2014

Los Reis y Os Reises.


Les tradiciones asturianes que xiren alrodiu del seis de Xineru o Día de Reis son bien prestoses y abondoses. Nunos casos compartíes con otros milenta sitios y otres más llariegues.

Nestes dómines ye cuando a los rapacinos asturianos-yos trayíen los xuguetes -y siguen trayéndo-yoslos, claro- los Reis Magos d'Oriente. Escríben-yos cartes, van a velos na viéspora a la cabalgata y achúquense ilusionaos a la espera de lo que-yos pongan. Un personaxe vinculáu a estos reis, non esclusivu asturianu, pero con un arraigu a la nuestra tierra que lu fai casi qu'autóctonu ye'l Príncipe Aliatar, mensaxeru que precede a los reis y recibe en persona les peticiones de los rapacinos.

Hai dos aspectos que me llamen l'atención vinculaos con esta festividá. D'un llau, la utilización, polo menos na zona xixonesa, del verbu cagar pa espresar lo que dexen estes maxestaes: ¿qué te cagaron los reis, ñeñu?, entrúgase a los guah.es nesti conceyu (desconozo si la espresión ye más xeneral). L'otru, que nestes dómines apruz esi xuguete con que los mayolonos tomaben el pelo a los rapacinos y que nun ye otru que'l curriverás con cascabelinos atrás, o qu'andaba p'alantre y p'atrás. Un xuguete qu'enxamás poníen nin cagaben los reis porque, cenciellamente nun esistía.

Pero alrodiu del seis de xineru siguen celebrándose pel país mazcaraes ivernales. Nel conceyu Allande salen Os Reises, xermandía amazcarada qu'alita en llugares como Tormaleo o El Valledor, colos sos choqueiros, basoiros, cardadoras, etc. que faen trastaes y lleven l'antroxu ivernal a los vecinos. Echen los sidros la comedia per Valdesoto. Y pídise per ende l'aguilandu.

Nun dexa de tar too ello endolcao por una atmósfera de maxa. Ella ye la que fai que los rapacinos puedan tener xuguetes na nueche de reis y que los mazcaritos nos tresporten acullá del día a día de la realidá cotidiana. De les picorotes de los capiruchos de los sidros pinguen cintes de collores, simbolizando esa maxa. Reis, reises, rapacinos, xuguetes, ilusiones... ye bono parar a antroxar nesta época del añu.