viernes, 12 de septiembre de 2014

Les cases de les güeles


Hai un dichu qu'espresa qu'un de los sitios onde meyor te pues afayar ye en ca güela.
Y uso'l femenín porque paezme que na nuestra cultura tradicional hai un ciertu recuerdu de vieyes dómines matriarcales.

Yo de rapacín anduvi bien de cacíu revueltu per casa les mios güeles y la so rodiada. Yeren dambes cases, vieyes muestres de la nuestra arquitectura popular. Una d'elles, construida contra turria, utilizando un desnivel o corte del tarrén pa llevantala y qu'inda conservaba adosáu a una paré'l vieyu fornu de piedra onde antañu arroxaren. La otra, una típica casa mariñana que tenía na so antoxana un guapu horru que lo mesmo facía de celleru que de cuartu adicional y onde dormí yo bien de veces.

Naquel entornu aprendí munches coses de la nuestra cultura y entamé a conocer el mundu al que viniere al traviés de les pallabres y espresiones de la nuestra llingua. Por cierto, una llingua estremada de la qu'usaben na escuela y que me produxo momentos d'auténtica estrañeza. Nun me cuadraba a min por qué en clas llamaben saltamontes a los saltapraos, babosas a los llimiagos y ¡ciervos volantes! a les bacallories, qu'eso yá yera pasase un cachu de la raya.

Cuenten los que saben d'estes coses, que los años de la nuestra infncia son perimportantes pal espollete posterior de la nuestra personalidá. Y, nel mio casu, confieso qu'asina pintó, pues según fueron cayéndome los años enriba, más me petaba a min somorguiame na nuestra cultura y emplear, a costa fecha, la nuestra llingua... y, asina, hasta güei.

Porque, teo de reconocer, que ye nesa cultura y nesa llingua onde realmente m'afayo, y onde puedo dicir, falando de papu sanu, que m'atopo como en ca güela.